Overslaan en naar de inhoud gaan

63% NL adverteerders reageert niet op Twitterberichten

20% reageert niet op Facebook.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet alleen in de VS reageren adverteerders meestal niet op Twitter (), ook in Nederland blijkt dit het geval te zijn. Maar wel iets vaker: 37 procent doet het wel.

related partner content for mobile comes here

Uit het Digital Dialogues Pulse onderzoek (pdf) onder de Nederlandse top 100 adverteerders (gedaan door ReturnSocial), blijkt dat adverteerders niet goed reageren op klanten berichten via sociale media. http://www.returnsocial.com/infographic.pdf

De onderzoekers stuurden ruim 1.400 berichten via Facebook en Twitter. Op deze berichten reageerden de topadverteerders bij Facebook in 20 procent van de gevallen niet en via Twitter verzaakte 63 procent dit te doen.

FMCG reageert het minst

Uit het onderzoek blijkt dat de FMCG-branche slechts 40 procent van hun berichten beantwoordde. Bedrijven onder de noemer non-profit reageerden slechts op 48 procent van de vragen op Facebook en Twitter.

De bankensector was koploper met gemiddeld 79 procent beantwoordde berichten via Facebook en Twitter.

Ook de verzekeraars scoorde goed met gemiddeld 77 procent beantwoordde berichten.

Banken vaak binnen 21 minuten

In reactietijd bleef de FMCG-branche achter met een gemiddelde reactietijd van bijna 8,5 uur, terwijl het gemiddeld 2,61 uur duurde voordat er een antwoord werd gegeven.

Uitblinker was volgens de onderzoekers de bankensector die binnen 21 minuten antwoordde. Tevens viel de energiesector positief op met een reactietijd van 46 minuten.

Weinig grammaticale fouten

Qua spelling viel met name de bankensector op met een 10 als score, gevolgd door loterijen met een 9,7 en telecom en verzekeraars met een 9,5. De schrijfkwaliteit van de FMCG-branche bleef ook nu ondermaats met een score van een 7,9. De gemiddelde score was een 9,1. Desondanks bleek de meegestuurde content in de meeste gevallen niet relevant te zijn. De gemiddelde score voor de kwaliteit van de content was dan ook een 6,3.

Auke van den Hout, mede-oprichter van ReturnSocial: ‘Er is een duidelijke tweedeling in de markt. Zo zagen wij dat sommige bedrijven sterk zijn in het creëren van een “human voice” op internet, terwijl andere bedrijven daar totaal niet in slagen.’

De best presterende adverteerders kregen 18 juni een -award: ANWB (travel), Coolblue (retail), Dove (fmcg), Artsen zonder Grenzen (goede doelen), Hollandsnieuwe (telecom) Nederlandse Energie Maatschappij (energie), SNS Bank (banken), Staatsloterij (loterijen), Toyota (automotive) en Univé (verzekeringen).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in