Telegraaf forceert discussie over ‘bereik’
Daarmee stelt het concern de huidige rapportages over oplage (via het Hoi), printbereik (Nom) en onlinebereik (Stir) ter discussie. Deze cijfers vormen de basis voor de advertentietarieven.
De totaalcijfers zouden volgens het concern ‘meer recht doen aan de daadwerkelijke mediaconsumptie van consumenten’. ‘Publicaties over alsmaar dalende oplagecijfers van alleen de papieren krant zijn daarmee achterhaald’, aldus directielid Frank Volmer van De Telegraaf in vakblad Adformatie.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaUit onderzoek van het bureau Customer View, in opdracht van De Telegraaf, blijkt onder meer dat de nieuwsmedia van het concern samen in het tweede kwartaal van dit jaar zo'n 2,5 miljoen consumenten per dag bereikten.
Volmer: ‘Steeds meer consumenten beschouwen De Telegraaf als een verzameling van verschillende media, die op verschillende momenten worden gelezen. Het groeiend aantal contactmomenten is een veel belangrijker indicator voor de waarde van ons merk.’
En: ‘Natuurlijk: een deel van onze producten staat onder druk. Dan ga je vervolgens zoeken naar vernieuwing, zoals weekendabonnementen, zondagskrant, internet. Maar wat gebeurt er daarna? Dan blijft men cijfers in de markt brengen waarin je niets van die initiatieven terugziet. We blijven op een traditionele manier het gemiddeld bereik per dag rapporteren, terwijl het aantal contacten van onze media groeit. Ik zeg dus niet dat Nom, Hoi en Stir niet functioneren, ik zeg dat de manier waarop data uit die onderzoeken worden gedestilleerd anders zou moeten. Er moet een discussie komen over het feit dat die huidige multimediale beweging niet wordt gemonitord.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid