'Pensioenverzekeraars benutten internet onvoldoende'


Het adviesbureau zette de uitkomsten in zijn WebExcellence Benchmark Pensioenverzekeraars 2007.
Op dit moment richten pensioenverzekeraars zich online vooral op het verstrekken van productinformatie. De wensen van consumenten veranderen echter - mede door de vergrijzing en de daardoor groeiende druk op overheden - dus ze verlangen steeds meer transparantie en inzicht in hun persoonlijke pensioenopbouw en wet- en regelgeving, aldus DCE.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPensioenverzekeraars zullen volgens het bureau op die veranderende wens moeten inspelen, onder andere door gebruik te maken van de interactie- en uiteindelijk transactiemogelijkheden die internet kan bieden.
Uitkomsten
AEGON en ABN AMRO doen het volgens DCE het beste in Nederland. Hierbij scoort ABN AMRO iets beter op de onderdelen bereik, gebruiksvriendelijkheid van de website en de geboden informatie, terwijl AEGON dit verschil compenseert door een hogere score op interactieve contactmogelijkheden.
RVS en Interpolis lopen weer voorop in persoonlijk productadvies. Deze sites bieden een module waarbij de klant ook specifieke informatie in kan voeren. De overige sites bieden deze module niet (75 procent) of slechts in eenvoudige vorm (25 procent) aan.
Wat verder opvalt, is dat op slechts 29 procent van de Nederlandse websites een online offerte aangevraagd kan worden en dat het op geen enkele website mogelijk is online een product af te sluiten. Wel biedt 57 procent de mogelijkheid tot gebruik van rekenmodules. Door middel van deze modules kan bijvoorbeeld de jaarruimte of het pensioengat berekend worden. 43 procent van de verzekeraars biedt een call-me-back mogelijkheid voor het plannen van een adviesgesprek. De overige sites verwijzen de consumenten door naar een adviseur of intermediair waarmee de bezoeker zelf contact op kan nemen.
De belangrijkste conclusies van het Europese onderzoek:
- Nederland is overall winnaar gevolgd door Groot-Brittannië en België op een gedeelde tweede plaats;
- Vrijwel in alle landen hebben pensioenverzekeraars hun webergonomie goed op orde. Groot-Brittannië en België hebben zaken als consistente navigatie, beperking van scrollen, snelheid van de website en geavanceerde zoekfuncties goed op orde. Nederland scoort hier het laagst;
- Nederland en Groot-Brittannië bieden de consument de mogelijkheid om pensioenproducten te vergelijken op een vergelijkingssite. In Frankrijk en België is dit niet mogelijk;
- Het is opmerkelijk dat Luxemburgse pensioenverzekeraars geen rekenmodules op hun websites aanbieden. In België treft men bij 47 procent dergelijke modules aan, in Engeland 45 pro-cent en in Nederland 57 procent. Van deze percentages bieden sommigen slechts één eenvoudige module aan;
- Het onderdeel persoonlijke diensten valt tegen in alle landen. De consument moet inzage kunnen hebben in zijn eigen financiële gegevens. Nederland en Engeland ontwikkelen momenteel een soort nationaal pensioenloket, waar mensen kunnen opvragen waar, wanneer, hoeveel en hoe zij pensioen opgebouwd hebben. Internet zou hiervoor ingezet kunnen worden, aldus DCE.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid