Overslaan en naar de inhoud gaan

'Pensioenverzekeraars benutten internet onvoldoende'

Pensioenverzekeraars maken nog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van internet. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau DCE…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het adviesbureau zette de uitkomsten in zijn WebExcellence Benchmark Pensioenverzekeraars 2007.

related partner content for mobile comes here

Op dit moment richten pensioenverzekeraars zich online vooral op het verstrekken van productinformatie. De wensen van consumenten veranderen echter - mede door de vergrijzing en de daardoor groeiende druk op overheden - dus ze verlangen steeds meer transparantie en inzicht in hun persoonlijke pensioenopbouw en wet- en regelgeving, aldus DCE.

Pensioenverzekeraars zullen volgens het bureau op die veranderende wens moeten inspelen, onder andere door gebruik te maken van de interactie- en uiteindelijk transactiemogelijkheden die internet kan bieden.

Uitkomsten

AEGON en ABN AMRO doen het volgens DCE het beste in Nederland. Hierbij scoort ABN AMRO iets beter op de onderdelen bereik, gebruiksvriendelijkheid van de website en de geboden informatie, terwijl AEGON dit verschil compenseert door een hogere score op interactieve contactmogelijkheden.

RVS en Interpolis lopen weer voorop in persoonlijk productadvies. Deze sites bieden een module waarbij de klant ook specifieke informatie in kan voeren. De overige sites bieden deze module niet (75 procent) of slechts in eenvoudige vorm (25 procent) aan.

Wat verder opvalt, is dat op slechts 29 procent van de Nederlandse websites een online offerte aangevraagd kan worden en dat het op geen enkele website mogelijk is online een product af te sluiten. Wel biedt 57 procent de mogelijkheid tot gebruik van rekenmodules. Door middel van deze modules kan bijvoorbeeld de jaarruimte of het pensioengat berekend worden. 43 procent van de verzekeraars biedt een call-me-back mogelijkheid voor het plannen van een adviesgesprek. De overige sites verwijzen de consumenten door naar een adviseur of intermediair waarmee de bezoeker zelf contact op kan nemen.

De belangrijkste conclusies van het Europese onderzoek:

  • Nederland is overall winnaar gevolgd door Groot-Brittannië en België op een gedeelde tweede plaats;
  • Vrijwel in alle landen hebben pensioenverzekeraars hun webergonomie goed op orde. Groot-Brittannië en België hebben zaken als consistente navigatie, beperking van scrollen, snelheid van de website en geavanceerde zoekfuncties goed op orde. Nederland scoort hier het laagst;
  • Nederland en Groot-Brittannië bieden de consument de mogelijkheid om pensioenproducten te vergelijken op een vergelijkingssite. In Frankrijk en België is dit niet mogelijk;
  • Het is opmerkelijk dat Luxemburgse pensioenverzekeraars geen rekenmodules op hun websites aanbieden. In België treft men bij 47 procent dergelijke modules aan, in Engeland 45 pro-cent en in Nederland 57 procent. Van deze percentages bieden sommigen slechts één eenvoudige module aan;
  • Het onderdeel persoonlijke diensten valt tegen in alle landen. De consument moet inzage kunnen hebben in zijn eigen financiële gegevens. Nederland en Engeland ontwikkelen momenteel een soort nationaal pensioenloket, waar mensen kunnen opvragen waar, wanneer, hoeveel en hoe zij pensioen opgebouwd hebben. Internet zou hiervoor ingezet kunnen worden, aldus DCE.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in