‘Open’ tweedescherm-app van RTL
‘Kijkes’ is de naam van de applicatie die sinds kort als bèta is te vinden in de app-store (voor iPhone en iPad) en Android-markt. Het gaat om een ‘overkoepelende’ multiscreentoepassing die het ‘samen tv-kijken’ moet stimuleren. Dit gebeurt door programmagegevens te ontsluiten van álle tv-programma’s, dus zowel van RTL als van SBS en de Publieke Omroep.
Gebruikers zien real-time wat andere Kijkes-gebruikers zien, welke tv-programma’s op dit moment het meest populair zijn en wat andere Kijkes-gebruikers van plan zijn te gaan kijken. Daarnaast biedt de applicatie een platform voor discussie over tv-programma’s via Facebook en Twitter. Voor gebruikers is het gemakkelijk om snel te ‘zappen’ tussen informatie over zenders en programma’s. Zonder te zoeken hebben ze direct de mogelijkheid om de Twitterstream van de tv-programma’s van hun voorkeur te volgen, favorieten te merken en aan te haken bij discussies rond een programma.
Kijkes is de eerste ‘portal-applicatie’ vanuit de omroepwereld. Het initiatief is afkomstig van RTL, maar ook SBS en de Publieke Omroep zijn nauw bij het initiatief betrokken, verklaart Arno Otto, managing director Digital Media bij RTL. ‘In de toekomst willen we meer zenders laten aansluiten.’
De programmagegevens van de RTL en SBS-zenders en van de Publieke Omroep zijn nu al in Kijkes opgenomen, al is de laatste nog niet officieel in het project gestapt. Maar dat is vooral een formele kwestie. Communicatieadviseur Marion van Dam legt uit dat de Publieke Omroep nauw bij het project betrokken is, maar afhankelijk is van toestemming van het Commissariaat voor de Media. Deze heeft een verzoek in behandeling. Een uitspraak wordt eind deze maand verwacht.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Welk verdienmodel de makers zien voor Kijkes, is nog niet helemaal helder. Een mogelijkheid is het toevoegen van interactie aan een tv-commercial. Gebruikers zouden dan een product uit een tv-commercial direct kunnen bestellen. Otto: ‘Als zich een mogelijkheid voordoet die interessant kan zijn voor onze adverteerders en kijkers, zullen wij niet nalaten dit aan te bieden, maar de app blijft absoluut gratis voor kijkers. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de mening van kijkers, zodat we hen nog beter kunnen bedienen.’
Een koppeling van Kijkes aan de settopbox/infrastructuur van de kabelaars is volgens Otto ook een mogelijkheid. ‘Elke plek waar we met de kijker kunnen interacteren, is interessant voor Kijkes, of dat nu een tablet, een smartphone of de red button is.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid