Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Open’ tweedescherm-app van RTL

RTL ontwierp een ‘tweedescherm’-applicatie die voor programma’s van alle zenders kan worden ingezet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Kijkes’ is de naam van de applicatie die sinds kort als bèta is te vinden in de app-store (voor iPhone en iPad) en Android-markt. Het gaat om een ‘overkoepelende’ multiscreentoepassing die het ‘samen tv-kijken’ moet stimuleren. Dit gebeurt door programmagegevens te ontsluiten van álle tv-programma’s, dus zowel van RTL als van SBS en de Publieke Omroep.
Gebruikers zien real-time wat andere Kijkes-gebruikers zien, welke tv-programma’s op dit moment het meest populair zijn en wat andere Kijkes-gebruikers van plan zijn te gaan kijken. Daarnaast biedt de applicatie een platform voor discussie over tv-programma’s via Facebook en Twitter. Voor gebruikers is het gemakkelijk om snel te ‘zappen’ tussen informatie over zenders en programma’s. Zonder te zoeken hebben ze direct de mogelijkheid om de Twitterstream van de tv-programma’s van hun voorkeur te volgen, favorieten te merken en aan te haken bij discussies rond een programma.

related partner content for mobile comes here

Kijkes is de eerste ‘portal-applicatie’ vanuit de omroepwereld. Het initiatief is afkomstig van RTL, maar ook SBS en de Publieke Omroep zijn nauw bij het initiatief betrokken, verklaart Arno Otto, managing director Digital Media bij RTL. ‘In de toekomst willen we meer zenders laten aansluiten.’
De programmagegevens van de RTL en SBS-zenders en van de Publieke Omroep zijn nu al in Kijkes opgenomen, al is de laatste nog niet officieel in het project gestapt. Maar dat is vooral een formele kwestie. Communicatieadviseur Marion van Dam legt uit dat de Publieke Omroep nauw bij het project betrokken is, maar afhankelijk is van toestemming van het Commissariaat voor de Media. Deze heeft een verzoek in behandeling. Een uitspraak wordt eind deze maand verwacht.

Welk verdienmodel de makers zien voor Kijkes, is nog niet helemaal helder. Een mogelijkheid is het toevoegen van interactie aan een tv-commercial. Gebruikers zouden dan een product uit een tv-commercial direct kunnen bestellen. Otto: ‘Als zich een mogelijkheid voordoet die interessant kan zijn voor onze adverteerders en kijkers, zullen wij niet nalaten dit aan te bieden, maar de app blijft absoluut gratis voor kijkers. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de mening van kijkers, zodat we hen nog beter kunnen bedienen.’
Een koppeling van Kijkes aan de settopbox/infrastructuur van de kabelaars is volgens Otto ook een mogelijkheid. ‘Elke plek waar we met de kijker kunnen interacteren, is interessant voor Kijkes, of dat nu een tablet, een smartphone of de red button is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in