Overslaan en naar de inhoud gaan

Mindmaps maken om structuur te geven aan je creativiteit

Het maken van mindmaps is een uitstekende manier om die warboel aan ideeën of grote hoeveelheden informatie mee vast te kunnen leggen.
Aspen Digital

Bij Aspen Digital weten onze specialisten precies aan welke signalen de zoekmachines waarde hechten, en werken we vanuit onze eigen tooling ‘R-CAT’. Hiermee hebben wij sinds 2013 een enorme hoeveelheid big data verzameld, waarmee we een compleet overzicht hebben verkregen van het online marketinglandschap binnen de zoekmachines. De tooling stelt ons bijvoorbeeld in staat om met een share of voice het volledige concurrentenveld van jouw website in kaart te brengen. Dit gebruiken we vervolgens om met onze diensten zo compleet mogelijk te kunnen adviseren! 

Mindmaps maken om structuur te geven aan je creativiteit
Mindmaps maken om structuur te geven aan je creativiteit

en om te structureren en daardoor beter te kunnen onthouden en reproduceren. In dit artikel lees je alles over deze efficiënte manier van informatieverwerking.

Het nut van mindmapping

Een mindmap, ook wel woordspin of woordweb genoemd, is een diagram opgebouwd uit begrippen, teksten, connecties en plaatjes, die zijn geordend in de vorm van een boomstructuur rondom één centraal onderwerp. In het midden van de mindmap plaats je het betreffende onderwerp en vanuit daar voeg je informatie toe door middel van vertakkingen; iedere vertakking omvat telkens weer meer informatie, associaties of ideeën.

  1. Mindmapping is de uitgelezen manier om je ideeën of een grote hoeveelheid informatie in behapbare stukjes uiteen te zetten en te organiseren tot één groot overzicht.
  2. Het helpt je de hoofd- en bijzaken onderscheiden en maakt abstracte informatie visueel.
  3. Doordat je tijdens het opstellen van de mindmap kritisch over ieder stukje informatie nadenkt zul je de materie vanzelf beter begrijpen.

Immers: Je brein werkt niet met bulletpoints, grote lappen tekst en tabellen. Dwing het dan ook niet om op die manier informatie op te slaan.

Stappenplan

Een goed-functionerende mindmap betekent dat je er naderhand eenvoudig op terug kan vallen om informatie uit te halen. Zo’n mindmap wordt opgesteld volgens een stappenplan. Zo weet je zeker dat je mindmap compleet is.

  1. Schrijf alles op: Alles dat met het onderwerp te maken heeft leg je in de mindmap vast. Houd (nog) geen rekening met de volgorde of de grootte van iedere punt, maar noteer alles dat in je opkomt.
  2. Onderscheid hoofd- en subthema’s: Vervolgens ga je structuur aanbrengen in deze warboel. Denk na over welke hoofd- en subthema’s je kunt onderscheiden. Zet vervolgens deze informatie onder het juiste kopje. Door hoofdthema’s van een kleur of symbool te voorzien, creëer je nóg meer overzicht.
  3. Vul de mindmap aan: Vul daarna de mindmap aan met informatie die nog ontbreekt. Dat kunnen enkele losse ideeën of associaties zijn, maar ook volledige subthema’s. Misschien ben je zelfs op nieuwe ideeën gekomen nu je de informatie hebt gevisualiseerd. Werk dat zorgvuldig uit.
  4. Bepaal de volgorde: Bedenk of de mindmap punten omvat die in een specifieke volgorde horen te staan, bijvoorbeeld in het geval van plannen of taken. Kijk naar je mindmap en bedenk wat voorrang heeft. Prioriteer deze zaken vervolgens kloksgewijs of pas nummering toe. Wel zo overzichtelijk voor je brein!
  5. Maak de mindmap allesomvattend: Tenslotte focus je je op de details om jouw mindmap écht compleet mee te maken. Vul je mindmap aan met afbeeldingen, links, tabellen, documenten – noem maar op.

Meer leren?

Ben je geïnspireerd geraakt door deze efficiënte manier van informatie verwerken? Je kunt jezelf hier verder in ontwikkelen tijdens een time management training. Gedurende de training leer je namelijk hoe je effectiever om kunt gaan met onrust, interrupties, chaos en tijdgebrek op het werk.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Aspen Digital

Bij Aspen Digital weten onze specialisten precies aan welke signalen de zoekmachines waarde hechten, en werken we vanuit onze eigen tooling ‘R-CAT’. Hiermee hebben wij sinds 2013 een enorme hoeveelheid big data verzameld, waarmee we een compleet overzicht hebben verkregen van het online marketinglandschap binnen de zoekmachines. De tooling stelt ons bijvoorbeeld in staat om met een share of voice het volledige concurrentenveld van jouw website in kaart te brengen. Dit gebruiken we vervolgens om met onze diensten zo compleet mogelijk te kunnen adviseren! 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in