De geheimen in onze gesponsorde artikelen: een tipje van de sluier
Door de data op basis van miljoenen contactmomenten met onze lezers weten wij wie zij zijn, waar zij behoefte aan hebben en wat hun voorkeuren zijn. Dat zorgt ervoor dat wij jouw boodschap gericht en effectief kunnen verspreiden.


Die kennis gebruiken we in onze branded contentverhalen.
Branded content is een goede manier om als merk of bedrijf je verhaal te vertellen. Gesponsorde verhalen zijn bedoeld om het imago van een merk of bedrijf een boost te geven of een product onder de aandacht te brengen. Het is de bedoeling van dit soort artikelen dat lezers op een positieve manier worden beïnvloed in het denken en handelen ten opzichte van de afzender van de artikelen.
Kijkje in ons brein
De branded content bij Mediahuis wordt verzorgd in studio MHX. Daarin werken zogeheten contentregisseurs die jarenlange ervaring hebben in de journalistiek. Maar dat vonden wij niet genoeg. We hebben een hbo-opleiding gevolgd voor neuromarketing, sales & beïnvloedingspsychologie. Daarmee leer je ‘in het hoofd van mensen’ te kijken.
Zo hebben wij veel geleerd van de zeven beïnvloedingsprincipes van psycholoog Robert Cialdini. Die leveren waardevolle informatie op die wij voor onze teksten gebruiken. De lezers merken ze niet of nauwelijks op – of ze moeten zich ook in de materie hebben verdiept – maar de verborgen boodschappen hebben wel degelijk effect op hun manier van denken.
Angst voor verlies
Maar ook andere inzichten hebben ons wijzer gemaakt en dat levert voordelen op voor onze klanten. Vooruit, we zullen een tipje van de sluier oplichten.
Een bekend fenomeen is dat mensen banger zijn om te verliezen, dan dat ze graag iets willen winnen. De Postcodeloterij speelt daar handig op in. Vraag aan je buren of ze denken dat ze een groot bedrag gaan winnen en het antwoord is waarschijnlijk ‘nee’. Waarom spelen ze dan mee? Omdat ze bang zijn dat in hun straat eventueel wel mensen winnen en zij niet. Angst om te verliezen dus.
In teksten kun je daar rekening mee houden door bijvoorbeeld vooral aan te stippen dat mensen geld laten liggen, in plaats van te hameren op eventuele besparingen. Voorbeeld: je kunt schrijven dat je met isolatie 800 euro per jaar kunt besparen. Maar een lezer wordt eerder getriggerd als je schrijft dat -ie ieder jaar (letterlijk) 800 euro z’n huis laat uitvliegen.
Krokodillen
Hoewel wij onze branded content op een journalistieke manier aanpakken, zijn wij uitermate voorzichtig met een in de journalistiek veelgebruikt format als ‘feiten en fabels’. Want ook fabels kunnen in het hoofd van de lezer gaan zitten en een negatieve uitwerking hebben voor een klant. Zo is een shoarmatent al eens ten onder gegaan aan het in alle hevigheid ontkrachte verhaal dat er sperma in de knoflooksaus zat.
Ga maar eens bij jezelf na. Je bent op vakantie en staat in een ver land bij een water waarin je overweegt te gaan zwemmen. Naast je staan twee mannen van wie de een aan de ander vraagt of het klopt dat hier krokodillen zwemmen. Die persoon ontkent dat. Maar ga jij nog vrolijk het water in?
Bij MHX houden we rekening met hoe het werkt in het brein van onze lezers. Zo gaan wij dus veel verder dan zomaar stukjes tikken.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw merk? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Altijd op de hoogte zijn van het laatste branded content nieuws, trends of de tips en tricks van Mediahuis? Houd dan de website in de gaten. Iedere maand wordt er een nieuw artikel gedeeld!
Over Tjerk de Vries
Tjerk de Vries heeft zo'n 30 jaar ervaring als journalist, hoofdredacteur, columnist en content director. Hij werkte onder meer voor een regionale krant in Almere, de Amsterdamse Courant Nieuws van de Dag en 15 jaar op diverse redacties binnen De Telegraaf. Ook was hij landelijk verslaggever bij Sp!ts en redactiedirecteur van het dagblad en nieuwssite Metro. Tjerk schreef diverse boeken, waaronder de bestseller Aan de Haal. Sinds zijn overstap naar branded content, vijf jaar geleden, maakt hij voor vrijwel alle grote merken en bedrijven in Nederland betaalde content, die wordt verspreid in en op de diverse Mediahuistitels.

Door de data op basis van miljoenen contactmomenten met onze lezers weten wij wie zij zijn, waar zij behoefte aan hebben en wat hun voorkeuren zijn. Dat zorgt ervoor dat wij jouw boodschap gericht en effectief kunnen verspreiden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid