Overslaan en naar de inhoud gaan

Brussel wil inzage tv-contracten Hollywood

De Europese Commissie onderzoekt de contracten die de filmstudio’s in Hollywood hebben gesloten met diverse aanbieders van betaal-tv.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De woordvoerster van de Europese concurrentiecommissaris Mario Monti bevestigde dat er twee voorlopige onderzoeken lopen naar de concurrentiebeperkende aspecten van die contracten, zoals de Britse zakenkrant Financial Times had gemeld. Het ene onderzoek, dat al eind 2001 is begonnen, richt zich op de duur van de contracten tussen enkele filmstudio’s en een betaalzender. Door de lange looptijd van de exclusieve overeenkomst worden andere betaalzenders buiten de deur gehouden en wordt de abonnee gedwongen meer te betalen.

related partner content for mobile comes here

Het andere onderzoek betreft de betalingen van de betaalzenders aan de filmmaatschappijen. De tv-bedrijven zouden hebben toegezegd de bedragen en andere voorwaarden die ze met een filmmaatschappij overeen zijn gekomen, ook af te spreken met andere studio’s waar ze zaken mee doen. Volgens de Brusselse woordvoerster belemmert deze constructie de concurrentie tussen de Amerikaanse filmstudio’s en zijn de tarieven in Europa daardoor kunstmatig hoog.

De woordvoerster wilde geen namen noemen van de betrokken bedrijven. Volgens Financial Times heeft de Europese Commissie de filmmaatschappijen Warner Brothers, Walt Disney en Columbia TriStar op het oog. De betaalzenders waartegen het onderzoek loopt, zijn volgens de krant onder meer het Britse BSkyB, het Franse Canal Plus en het Spaanse Sogecable. (ANP/AFP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in