Overslaan en naar de inhoud gaan

Boze mannen gebruiken een Android, kijk maar naar Donald Trump

Zo belangrijk is het dus om ‘one voice’ te hanteren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

It’s all in the details. Zo blijkt wel weer eens dankzij een Amerikaanse data geek. Hij pakte al zijn gereedschappen uit zijn monitoring-kist om te peilen of elke zwaar overdrijvende tweet op van The Donald zelf zou zijn – want Android – en de meer gematigde tweets van zijn campagneteam – want iPhone. Een goede aanleiding om je weer even te realiseren hoe relevant het is om ‘one voice’ te hanteren en goed te letten op device-gebruik. Een samenvatting van op Mashable.com.

related partner content for mobile comes here

Rivalen

De tweet van met gelukwensen voor het Olympisch team kwam van ‘zijn’ iPhone. Beledigende tweets over rivalen komen meestal van een Android. Wie plaatst wat? Eén ding weten we alvast, en dat is dat Trump zelf tweet met een .

Retweet-stijl

De eerste analyses betroffen ‘meta’ checks, door te kijken naar het tijdstip van tweeten, de retweet-stijl en het gebruik van beelden en links. Daardoor werd een duidelijk verschil zichtbaar tussen de iPhone en de Android en konden vergelijkingen op tekstueel niveau worden gemaakt. De meest gebruikte woorden in de tweets op het Twitter-kanaal van Trump waren:

Een vergelijking van deze meest voorkomende woorden en het gebruik daarvan op de Android ten opzichte van de iPhone:

Tien sentimenten

De verschillen die Robinson ontdekte, vergeleek hij met behulp van de , die woorden in verband brengt met tien sentimenten: positief, negatief, woede, anticipatie, walging, angst, blijdschap, verdriet, verrassing en vertrouwen.

De resultaten:

Dit zijn de woorden die voor dit sentimentsverschil zorgden, verdeeld per categorie:

Bozige woordkeuze

Al met al een interessante aanpak. In dit geval lijkt het sterk aan te tonen dat de Android en iPhone-tweets van verschillende mensen zijn, gepost op verschillende tijdstippen, met een ander gebruik van hashtags, links, retweets, beeld, aankondigingen – en bovenal een nadrukkelijk verschil in (negatieve, bozige) woordkeuze.

Walging

De Android-tweets gebruikt 40 tot 80 procent meer woorden die gerelateerd zijn aan walging, verdriet, angst, woede en andere ‘negatieve’ gevoelens dan de iPhone-account. En met redelijke zekerheid is de Android van de man die dit soort woorden te zijner tijd in de Oval Office zou kunnen gebruiken. Ik ben benieuwd naar zijn State of the Union.

De originele tekst met meer data en details staat .

Sjoerd van Sprang, senior communicatie- & pr-adviseur bij Coebergh Communicatie & PR

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in