Overslaan en naar de inhoud gaan

"Albert Heijn steunt Hirsi Ali"

Het persbericht zou dan ongeveer zo gaan: "Grootgrutter Albert Heijn heeft besloten het beveiligingsfonds voor Hirsi Ali te steunen, zodat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het persbericht zou dan ongeveer zo gaan: "Grootgrutter Albert Heijn heeft besloten het voor Hirsi Ali te steunen, zodat zij gerust en veilig door het leven kan gaan.

related partner content for mobile comes here

De bijdrage past binnen de jarenlange filosofie van AH dat het belangrijk is 'op de kleintjes te blijven letten'. Vandaag de dag betekent dit vooral dat we vinden dat alle geluiden uit de maatschappij de ruimte moeten krijgen om gehoord te worden."

Voor de goede orde, het is niet waar.

Maar met het groeiende sociale en maatschappelijke bewustzijn van merken is het wachten op een moment dat ze ook in politieke debatten worden betrokken. Dat kan gedwongen gebeuren (wat doe je als er opeens een op je dak zit?) of vrijwillig. Het maatschappelijke veld zal immers steeds meer de nieuwe arena van het merken-gevecht worden.

Bennetton is daar natuurlijk al heel lang geleden mee begonnen en is nog steeds . In den beginne waren ze echter de heel vreemde eend in de bijt.

Het is niet waarschijnlijk dat we heel snel openlijke politieke merkstatements gaan zien, het vraagt immers om een compleet nieuwe oriëntatie en instelling vanaf bedrijfstop tot (marketing)werkvloer, maar de economische en organisatorische power van bedrijven maakt het bijna onvermijdelijk. Wie betaalt, bepaalt.

Er wordt ongetwijfeld al veel lobbywerk gedaan, maar dat is wandelgangen- en achterkamertjes-werk waar consumenten (doelgroepen) nauwelijks weet van hebben. De toenemende transparantie maakt dat dergelijke beïnvloeding meer zichtbaar zal worden.

De hoofdvraag wordt dan ook of je als merk besluit dit af te wachten en te laten gebeuren of het offensief oppakt en als instrument gebruikt om doelgroepen aan je te binden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in