Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo kies je de juiste marketingtechnologie

Marketingtechnologie is hot en organisaties worstelen met de overvloed van mogelijkheden en marketingsystemen. Hoofdvraag: “Hoe kies je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waar begin je, hoe selecteer je, hoe bepaal je en wat zijn de valkuilen? Op het werden deze issues behandeld door verschillende sprekers. Hieronder de belangrijkste take aways.

related partner content for mobile comes here

Waar begin je?

Breng je marketingstack in kaart

Volgens Sander van der Blonk () heb je een nodig:  “Met behulp van een Blueprint breng je jouw marketingstack in kaart en bepaal je op basis van lange- en korte termijndoelen waar de ‘gaps’ liggen. Vervolgens kun je beginnen met het testen van verschillende marketingtechnologieën.”

Innovator of laggard?
Is jouw bedrijf wel innovatief genoeg voor het nieuwste marketingtech-systeem? Sander schetst in zijn presentatie een kloof tussen bedrijven die een concurrentievoordeel willen halen uit het systeem (de innovators) en bedrijven die liever een bewezen pakket aanschaffen (de laggards). Bepaal daarom waar jouw bedrijf staat voordat je gaat oriënteren.

 

Begrijp de systemen
Veel organisaties schaffen dure ‘Rolls Royce-systemen’ aan waarmee ze alle problemen in een keer willen oplossen. Het voelt natuurlijk goed om een ‘best-in-class’-pakket aan te schaffen. Alleen hebben deze systemen zo veel functionaliteiten dat de marketeers door de bomen het bos niet meer zien. Een ‘best-in-class’ pakket dat matig wordt geadopteerd is minder effectief dan een gemiddeld pakket dat simpele functionaliteiten heeft die de marketeer begrijpt”, stelt Jur Gaarlandt ().

Hoe selecteer ik?

Chaos! Te veel bomen in het marketingtech-bos
Het marketinglandschap is vol, heel vol! Steeds meer oplossingen komen de markt op en de chaos blijft aanhouden. Gelukkig zijn er websites die handige overzichten en vergelijkingen verschaffen zoals: , en . Daarnaast biedt Scott Brinker een handig overzicht van het .

Enterprise pakket of growth hacking tool?
Je heb twee type marketingtech-systemen. Kies je voor een enterprise-pakket of een growth hacking-tool? Hieronder de verschillen:

Ask the hard questions
Het gaat allemaal om de juiste fit. Je gaat wellicht  honderdduizenden euro’s in een pakket investeren. Schuw daarom niet ‘the hard questions’ zoals: “waarom zou ik voor jouw kiezen i.p.v. je concurrent” en vraag door op de context achter de referenties. Referenties zijn vaak contextueel gekleurd en niet relevant voor jouw businesscase.

Hoe bepaal je?

Op gevoel kiezen
Growth hacking-tools (point-oplossingen) kunnen ook op gevoel worden gekozen. Deze systemen zijn gespecialiseerd in een bepaalde functionaliteit. De basis versies worden vaak gratis aangeboden. Waarom zou je veel tijd investeren in een RFP voor dit type systemen? Kies wat goed voelt en test zo snel mogelijk of het systeem bij jouw organisatie past.

Buy-in vanuit organisatie
Volgens Alex Ballering () is buy-in vanuit de organisatie cruciaal. In een traditionele organisatie zoals NXP is het zeer belangrijk dat je de inkoopafdeling bij de keuze van een nieuw systeem betrekt. Zij zijn uiteindelijk de personen die moeten onderhandelen. En je wil niet dat ze functionaliteiten uit onderhandelen die van cruciaal belang zijn voor jouw afdeling.

Alex heeft in zijn zoektocht naar het juiste customer experience systeem RFP’s verstuurd. Daaropvolgend hebben partijen punten gekregen op basis van de requirements. Twee partijen bleven over en hebben demo’s gehouden. De winnaar was de partij met een live demo dat was toegespitst op de systemen van NXP.

Valkuilen bij selecteren

It’s raining marketingclouds
“Marketingclouds (Salesforce, Adobe, etc.) worden vaak weggezet als ‘gifts from god’. Ze beloven je de perfecte technologie om de hele customer journey te bedienen. De clouds stellen in de praktijk vaak teleur. Dat komt omdat de grote spelers software uitbreiden met functionaliteiten van overgenomen startups. Vervolgens zetten ze de nieuwe acquisities weg als dé nieuwe oplossing. Alleen zijn de startups dan nog niet geïntegreerd in de rest van de cloud. Laat je dus niet te snel verleiden,”  adviseert Alex Ballering.

Think big start small
“Als Philips over de gehele organisatie een nieuwe technologie wil integreren dan moet dat over meerdere markten”, zegt Dennis van Heezik ()  “Bovendien heeft het effect op tientallen werknemers. Integraties zijn vaak gefaald omdat de tools te veel integratiepunten hebben of over te veel kanalen/markten moeten lopen. Daarnaast hebben veel technologieën een houdbaarheidsdatum van twee jaar. Start daarom klein, start in een markt en werk iteratief.”

Expensive is not always better
Grote partijen en pakketten zijn voor Philips verleidelijk. Van Heezik: “Desondanks nemen wij liever een stap terug en testen liever een relatief kleine tools in een bepaalde markt. Werk iteratief en test of de tool levert wat het belooft. Philips zoekt altijd naar de balans tussen snelheid en schaalbaarheid. We staan heel erg open voor kleine bedrijven die meedenken.”

Tot slot
De rol van marketingtechnologie in de marketingafdeling zal de komende jaren toenemen. Je zult daarom meer functionaliteiten moeten aanschaffen en managen. Laat je niet verleiden door nieuwe tools en grote marketing clouds maar start met het doorgronden van de systemen en automatiseer eerst simpele taken. Data heeft een sleutelrol in het opzetten van effectieve marketingacties. Zorg dus dat je de data op orde hebt. Of zoals Johan Cruijf zegt: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mary Brown

If it's hard for you to find Talent Management comparison sites, then maybe I can help.

Mary Brown

Searching for Hyperconvergence sites, then maybe I can help.

Mary Brown

If it's hard for you to find <a href=”http://guidesforcontainersandcloudnative.com
”> Containers and Cloud Native sites, then maybe I can help.

Mikaela Yu

I am a user of a Guidesfor Backup software and i love it.

Emma William

Let me help you find the best Project Management Software .

Rosie Love

I am a user of the best voip provider and i love it.

Mary Brown

If it's hard for you to find <a href=”http://guidesforhyperconvergence.com
”> Hyperconvergence sites, then maybe I can help.

Julian Fortes

Such an interesting read! My team would learn a lot just by reading this. I am using one of the best cloud security tools, and I love it.

Sammy Rivera

I work for a website that helps you network monitoring services. https://guidesfornetworkmonitoring.com/

Sammy Rivera

I work for a website that helps you network monitoring services. https://guidesfornetworkmonitoring.com/

Rosie Love

I am a user of the best voip provider and i love it.

Lauren Smith

I am a user of a Guides for Backup software and i love it.

Rosie Love

If you are looking for a powerful tool for accelerating the Employee Engagement search process, then maybe I can help you.

Julian Fortes

Really so impressive and helpful. My team would learn a lot just by reading this. Get the best marketing automation product here.

Lauren Smith

I am a user of a Guides for Physical Security and i love it.

Lauren Smith

I am a user of a Guides for Physical Security and i love it.

Loren Smith

Hi,
Awesome insight you got there. I'm a user of Email Secuirty https://guidesforemailsecurity.com/, perhaps this would be a great help in the future.

Lauren Smith

I am a user of the best voip provider and i love it.

Andy Lim

Let me help you find the best Email Marketing Tool .

Andy Lim

Let me help you find the best Email Marketing Tool

Lauren Smith

I am a user of a Guides for Physical Security and i love it.

Lauren Smith

I am a user of a Guides for Physical Security and i love it.

Lauren Smith

I am a user of the best voip provider and i love it.

Lauren Smith

Hello! I am a user of the best voip provider and i love it.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in