Wehkamp beste Nederlandse internetwarenhuis


Afgezien van Amazon verdwijnen de pure internetspelers langzaam uit de top 10. Op de tweede plaats staat Wehkamp en op de derde plaats Neckermann. In 2001 betekende het einde voor verschillende internetwarenhuizen, zoals Hot-Orange, deWinkel.com, IWASales en Davista. Deze faillissementen tonen aan dat het internet als ‘mono’ verkoopkanaal een beperkte levensvatbaarheid heeft. Eenvoudige producten zoals boeken en cd’s lijken wel geschikt voor elektronische verkoop. Amazon.co.uk en Bol.com lijken daarmee bestaansrecht te bezitten. In de visie van Jungle Rating is het internet niet meer dan een extra distributiekanaal dat de verkoopkosten kan verlagen en 24 uur beschikbaarheid van producten en diensten kan garanderen. Volgens het onderzoek zijn voor de pure internetspelers de volgende stappen een noodzaak om te overleven: ten eerste het bewerkstelligen van integratie en/of aansluiting met fysieke kanalen; ten tweede het streven naar samenwerking en ten derde het minimaliseren van de operationele kosten.De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam. In totaal meten de experts van Jungle Rating op meer dan 190 variabelen, verdeeld over 16 dimensies de kwaliteit van het verkoopproces. Een hoge score betekent dat het verkoopproces, ten opzichte van naaste concurrenten relatief goed wordt ondersteund, wat naar verwachting resulteert in een hoger aantal verkopen via internet.
Effectiviteit dienstverlening online warenhuizen – voorjaar 2002
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS1 (1) Amazon.co.uk 38,9% 2 (2) Wehkamp.nl 36,2% 3 (4) Neckermann.com 32,1% 4 (3) Internetshop.nl 24,5% 5 (8) Kijkshop.nl 22,5% 6 (-) Bol.com 21,8% 7 (13) Megapool.nl 21,3% 8 (16) Schiphol.nl 20,3% 9 (12) Bijenkorf.nl 18,8% 10 (5) Web-Plaza.nl 18,5% 11 (10) Shop.nl 16,4% 12 (7) Ottoshop.nl 15,4% 13 (-) Klingel.nl 13,8%
(De cijfers tussen haakjes zijn de resultaten van de benchmark uitgevoerd in augustus 2001.)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid