Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is de impact van het cookiesless tijdperk op A/B testen?

Hoe kan ik nog vertrouwen op de testdata?
Partner
SiteSpect

SiteSpect developed the industry’s first digital optimization platform from the ground up. We offer a purpose-built, end-to-end optimization solution developed with our extensive knowledge of what leading digital businesses need. Our patented approach has put SiteSpect at the forefront of enterprise-level customer experience optimization and A/B testing.

Lees meer

We are passionate about our customers' success. Not only are we dedicated to delivering superior optimization solutions, we focus on providing comprehensive services, support, and training. SiteSpect's world-class services team provides companies with as much or as little support and expertise as they need to ensure success.

Lees minder
Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming
Vooraf aangevinkte cookiemeldingen gelden niet als toestemming

Privacy en transparantie zijn de twee belangrijkste speerpunten als het gaat om de digitale consument. GDPR, Browser beveiliging en de cookiewet hebben er onder andere voor gezorgd dat de effectiviteit van de tracking-cookies steeds verder aan het afnemen is om de privacy en transparantie te voor de consument kunnen waarborgen.

Door de tracking cookies te elimineren is het onmogelijk om het onlinegedrag van de bezoeker over een langere periode te volgen. Voornamelijk de client-side, op JavaScript gebaseerde oplossingen, zoals bijvoorbeeld de meeste A/B test oplossingen, verliezen het overzicht in de tracking en het gedrag van hun bezoekers door de aanpassingen in browsers. De informatie is namelijk niet opgeslagen en hierdoor ontbreekt de data over een bezoeker op het gebied van bijvoorbeeld eerder website bezoek, wel of niet geconverteerd, wel of niet de website verlaten etc.

Kortom, de mogelijkheid van een consistente website-ervaring in optimalisatie en personalisatie campagnes is beperkt en de data is niet per definitie betrouwbaar. Elke unieke gebruiker wordt namelijk na een bepaalde tijd weer als nieuw gezien. Meten is in dit geval dus niet weten.   

Browser Privacy

Apple Safari’s Intelligent Tracking Prevention (ITP) en Mozilla FireFox’s Enhanced Tracking Prevention (ETP) zijn twee van de vele voorbeelden van initiatieven om de privacy van de digitale consument te verbeteren. En zoals eerder dit jaar werd bekendgemaakt gaat Google Chrome hierin mee. 

Google heeft het concept plan (FLoC, Federated Learning of Cohorts) om geen individuele persoonsdata op te slaan en juist te werken met geaggregeerde data om gebruikers segmenten te creëren. Hierdoor blijven ze naar de toekomst toe voldoen aan de gestelde privacywetgevingen. 

Een bijkomend voordeel is van omschakelen naar een oplossing zonder JavaScript tags is dat naast de privacy ook gelijk de customer experience wordt verbeterd. Immers tags en scripts kunnen voor vertraging in de laadtijd zorgen. In ons vorige artikel “Wat is server-side A/B testen?” lees je hier meer over.

Meten is weten

Welke mogelijkheid is er dan wel om accurate data te verzamelen voor bijvoorbeeld A/B testen? Het meest simpele antwoord is; gebruik geen tags die client-side cookies en 3rd party tracking cookies vereisen. 

SiteSpect bijvoorbeeld, is niet afhankelijk van tags/scripts voor het uitvoeren van A/B testen en plaats standaard 1st party, server-side (HTTP Only) cookies. Hierdoor is accurate data gegarandeerd en bent u voorbereid op toekomstige aanpassingen in de browsers. Kortom: meten is in dit geval zeker weten!

Future Proof?

Het blijft lastig om met zekerheid te voorspellen wat Google, Apple en andere browsers gaan ondernemen op het gebied van 3rd party en client-side cookies. 

Op dit moment zijn in de A/B test markt veel tijdelijke oplossingen te vinden om zo goed mogelijk met de huidige tracking beperkingen om te gaan. Echter valt de duurzaamheid van een strategie die gebaseerd is op het doorlopend aanpassen (lees: development tijd) van de oplossing op basis van de wijzigingen in de browsers te betwijfelen.   

Return on Investment

Het is belangrijk om kritisch naar de marketing stack te kijken en te analyseren of de huidige oplossingen, waaronder de A/B test oplossing, afhankelijk zijn van client-side, 3rd party tracking cookies en tijdelijke oplossingen op het gebied van digitale klantbeleving en data verzameling. Is de huidige oplossing de investering nog waard of wordt het tijd om eens kritisch te kijken? 

Wil je meer weten over onze unieke aanpak? Neem dan eens een kijkje op onze website.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
SiteSpect

SiteSpect developed the industry’s first digital optimization platform from the ground up. We offer a purpose-built, end-to-end optimization solution developed with our extensive knowledge of what leading digital businesses need. Our patented approach has put SiteSpect at the forefront of enterprise-level customer experience optimization and A/B testing.

Lees meer

We are passionate about our customers' success. Not only are we dedicated to delivering superior optimization solutions, we focus on providing comprehensive services, support, and training. SiteSpect's world-class services team provides companies with as much or as little support and expertise as they need to ensure success.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in