Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doen bij reputatieschade door blogs?

Driekwart van de immer groeiende populatie bloggers schrijft wel eens over zijn werk. Als dat in negatieve bewoordingen gaat, kan dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Advocaten Eugenie Nunes en Selinde Boom van Boekel De Nerée in Amsterdam schreven een artikel in Het Financieele Dagblad over wat werknemers kunnen doen tegen bloggers, die de vuile was over hun organisatie buiten hangen. Niet alleen negatieve berichten hebben een schadelijke werking voor de corporate identity van bedrijven, maar (vooral) ook het prijsgeven van vertrouwelijke bedrijfsinformatie.

related partner content for mobile comes here

Volgens de advocaten treffen weinig werkgevers maatregelen om zich in te dekken tegen reputatieschade door bloggend personeel. De werkgever dient volgens hen duidelijke richtlijnen op te stellen over (digitale) externe communicatie en kan aan overtreding een disciplinaire sanctie verbinden. Mocht de werknemer deze richtlijnen toch met voeten treden, dan kan de werkgever zich tot de rechter wenden om aan de ongewenste communicatie een einde te maken, desnoods onder verbeurte van een dwangsom. De overtreding kan zelfs een zodanige vorm hebben aangenomen dat een ontslag op staande voet gerechtvaardigd is.

Met modder gooien naar de werkgever kan dus ook voor de werknemers ingrijpende gevolgen hebben. In de Verenigde Staten vinden steeds vaker processen tegen bloggers die uit de school klappen plaats en ook in Nederland zijn al enkele werknemers ontslagen om hun blog-acitviteiten. De grootste belangstelling kreeg in dit land de IT-werknemer die zijn baan verloor, doordat hij in zijn weblog beschreef hoe hij twee collega's op brute wijze mishandelde en vervolgens vermoordde. Deze werknemer ging duidelijk over de schreef. (Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in