Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Uitspraak Hof ondermijnt Europese reclameban’

Het Europese Hof van Justitie heeft alle beschermde Europese advertentie verboden ondermijnd door te beslissen dat de Zweedse ban op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Zweedse magazine Gourmet had een klacht neergelegd bij het Hof tegen het nationale verbod sinds 1998 van alle printadvertenties voor alcoholhoudende dranken. De beslissing van de rechtbank is een voorlopig regel. Zweden moet eerst rechtvaardigen dat ze dergelijke advertenties heeft verboden. Als Gourmet daar ontevreden over is, komt de zaak terug bij het Hof in hoger beroep. Volgens EC-woordvoerder Jonathan Todd, kan deze zaak gevolgen hebben voor een totale ban op reclame voor een product of service. “De Zweedse regel betekent dat ook niet-binnenlandse adverteerders benadeeld worden en is daarom discriminerend. De uitspraak van het Hof maakt het makkelijker om andere obstakels voor het vrije verkeer van diensten te verwijderen.” Volgens Todd heeft het ook gevolgen voor bijvoorbeeld de Griekse ban op reclame voor speelgoed en de Franse ban op alcohol-advertenties. Over tabaksreclame deed hij geen uitspraken.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in