‘Uitspraak Hof ondermijnt Europese reclameban’


Het Zweedse magazine Gourmet had een klacht neergelegd bij het Hof tegen het nationale verbod sinds 1998 van alle printadvertenties voor alcoholhoudende dranken. De beslissing van de rechtbank is een voorlopig regel. Zweden moet eerst rechtvaardigen dat ze dergelijke advertenties heeft verboden. Als Gourmet daar ontevreden over is, komt de zaak terug bij het Hof in hoger beroep. Volgens EC-woordvoerder Jonathan Todd, kan deze zaak gevolgen hebben voor een totale ban op reclame voor een product of service. “De Zweedse regel betekent dat ook niet-binnenlandse adverteerders benadeeld worden en is daarom discriminerend. De uitspraak van het Hof maakt het makkelijker om andere obstakels voor het vrije verkeer van diensten te verwijderen.” Volgens Todd heeft het ook gevolgen voor bijvoorbeeld de Griekse ban op reclame voor speelgoed en de Franse ban op alcohol-advertenties. Over tabaksreclame deed hij geen uitspraken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid