Technophobia
GPS in de auto, internet-toegang via tv en I-link op de computer. Dat zijn zomaar een paar recente nieuwe technische snufjes, waarvoor vaak veel research is gedaan. Bedrijven die dit soort nieuwigheden aan hun product toevoegen, kunnen zich onderscheiden van de concurrentie en bieden de gebruiker bovendien iets extra’s. Daar moet de consument wel blij mee zijn, zo zou je denken. Maar onderzoek wijst uit dat dit lang niet altijd het geval is. Veel consumenten hebben een diepgewortelde weerstand tegen vernieuwing. Ze verwachten dat dergelijke uitbreidingen het gebruik van het product moeilijker maakt en hebben er eigenlijk geen zin in zichzelf aan te leren hoe ze die nieuwe snufjes werken. Bovendien zijn ze al gauw geneigd te denken dat het product eerder kapot gaat.
Bedrijven die aan hun product nieuwe gebruiksmogelijkheden toevoegen, doen er verstandig aan vooraf goed na te gaan of de consument wel op die uitbreiding zit te wachten. Daarnaast moet in de communicatie worden uitgelegd dat de extra faciliteiten eenvoudig te gebruiken zijn. Als dat niet mogelijk is, kan het weleens beter zijn om de productvernieuwing uit te stellen of af te blazen. Want de klant is conservatiever dan menig marketeer vermoedt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: journal of consumer research<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid