TEAB: ketchupbehang


Boijmans koopt pindakaasvloer van Wim T. Schippers, melden de media vandaag op gezag van het ANP. Dat is geen aprilgrap, want inmiddels staat het persbericht ook op de site van het museum. Blijkt een idee alsnog geld waard. Het concept krijgt bovendien een staartje, want Boijmans voegt in zijn persbericht toe dat het kleed opnieuw wordt gemaakt "met pindakaas van een nader te bepalen merk."
Conceptual Art is een bijzondere kunst. Het idee is belangrijker dan de vorm. En net zoals met alle ideeën is conceptuele kunst dan ook niet goed te beschermen. Niemand heeft auteursrecht op een pindakaasvloer. Of ketchupbehang (beeldcitaat uit Ariel-advertentie van Saatchi&Saatchi Dubai). Ideeën zijn vrij.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToch is het prachtig dat Boijmans de bedenker van dit smeerkleed betaalt. En terecht. Iedereen kan een pindakaasvloer namaken. Maar de uitvoering van zo'n idee heeft geen enkele waarde als het niet door de eerste bedenker goedgekeurd is. Al doet de herhaling afbreuk aan de orginele gedachte. Wedden dat Schippers zelf aan de basis stond van de suggestie om een nader te bepalen merk te betrekken bij de de nieuwe smeervloer.
Het is me wat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid