Overslaan en naar de inhoud gaan

Stap: jongeren geconfronteerd met alcoholreclame via sportsponsoring

Minderjarigen worden op grote schaal geconfronteerd met alcoholreclame via de sport. Dat signaleert STAP, het Nederlands instituut voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

STAP heeft data geanalyseerd uit de Sport Monitor van Respons1. Hieruit blijkt dat in 2008 107 van de in totaal 474 grote sportevenementen (meer dan 5.000 bezoekers per evenement) (mede) werden gesponsord door de alcoholindustrie. Dit is 23% van het totale aantal grote sportevenementen. De bierbrouwers hebben verreweg het grootste aandeel in alcohol sportsponsoring in Nederland: van de 107 door de alcoholindustrie gesponsorde grote sportevenementen werden er 105 (mede) door bierbrouwers gesponsord.
Volgens de Sport Monitor zijn met de 107 sportevenementen in totaal (minimaal) 4.662.932 bezoekers bereikt. Hieronder bevonden zich 1.075.094 jongeren in de leeftijd van 0-19 jaar. Dit is 23.1% van het totale aantal bezoekers op jaarbasis. Het werkelijke bereik van jongeren zal echter nóg hoger liggen: de bereikcijfers van het EK Voetbal 2008 en de Champions League 2008 ontbreken in de Sport Monitor, evenals bezoekersaantallen van kleinere, vaak lokale, sportevenementen.

related partner content for mobile comes here

De alcoholproducenten hebben vrijwillig afgesproken dat alcoholreclame geen publiek mag bereiken dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Uit de Sport Monitor blijkt dat 32 van de 107 grote sportevenementen (30%) die in 2008 gesponsord werden door een alcoholproducent, zijn bezocht door minimaal 30% jongeren van 0-19 jaar (de indeling in de Sport Monitor laat een uitsplitsing onder de 18 jaar niet toe). Voorbeelden zijn het Eurovoetbal 2008 van Amstel (50% jongeren), het NK Beachvolleybal van PALM (45% jongeren) en het Internationaal A-jeugdvoetbaltoernooi Terborg van Heineken (32,5% jongeren). Het lijkt er volgens STAP op dat de alcoholadverteerders regelmatig de 25%-grens uit hun eigen reclamecode schenden.

Wim van Dalen, directeur van STAP: "De verwevenheid van sport en drank is in Nederland finaal uit de hand gelopen; we hopen dat de overheid met krachtige maatregelen komt om dit terug te dringen".

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in