Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale media inzet industrie- en bouwsector loont

Bedrijven uit de industrie- en bouwsector kunnen door inzet van sociale media optimaliseren en meer omzet genereren. Dit concludeert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de twee sectoren - waar de gedachte heerst dat sociale media vooral voor consumenten bedoeld zijn - blijken sociale media daadwerkelijk bij te dragen aan een betere bedrijfsvoering. Zo verhoogt de inzet van sociale media de autoriteit, stelt het ze in staat om snel informatie uit te wisselen, versterkt het de klantrelaties en stellen deze bedrijven zich meer open op. Hierdoor zetten zij zich meer op de kaart, verbeteren ze de samenwerking en verhogen ze hun naamsbekendheid. Waar nu nog anoniem geproduceerd of gebouwd wordt, zorgen Twitter, LinkedIn, YouTube en Facebook voor een sociaal gezicht.

related partner content for mobile comes here

Dit concludeert ABN AMRO in ‘Social Media voor de Industrie en Bouw’, twee interactieve naslagwerken die zij ter gelegenheid van de IndustrialSocialMedia Award publiceren. Deze prijs werd gistermiddag voor het eerst uitgereikt aan die heeft aangetoond met sociale media concrete bedrijfsdoelen te realiseren.

Sociale media als smeerolie

'De bouw is een projectgedreven sector: elk project is anders, steeds op een andere locatie, met andere eisen en andere gebruikers', benadrukt Annemijn Fokkelman, Sector Banker Bouw van ABN AMRO. 'De bouwketen telt vele schakels, waarbij er regelmatig contact is tussen allerlei partijen. Via sociale media kunnen zij snel informatie uitwisselen over de keuzes die tijdens een bouwproces worden gemaakt. Zo maken bouwbedrijven zichtbaar welke toegevoegde waarde zij bieden voor de prijs die onderaan de streep staat. Hiermee verschuift de aandacht naar de prijs-kwaliteitverhouding en komen bouwbedrijven uit de hoek waar de prijsconcurrentie regeert.

'Met sociale media kunnen industriële bedrijven autoriteit opbouwen. Dit moeten zij wel verdienen en kunnen ze niet afdwingen. Veel bedrijven gebruiken sociale media ad hoc en op de verkeerde manier. Zij beschouwen het als een kanaal om producten en diensten te pushen en er op korte termijn verkoop uit te halen', vertelt David Kemps, sector banker Industrie van ABN AMRO. 'De klantrelaties moeten echter centraal staan, het bedrijf moet een gezicht krijgen. Het is net als investeren in het netwerk en het gesprek. Social media zijn dan ook veel meer een relatie- dan een marketingtool.'

Op het moment loopt de bouwsector bij het gebruik van sociale media niet voorop. In de komende twee jaar verwacht echter ruim driekwart van de ondervraagden een toename van het gebruik van sociale media. ABN AMRO gaat met bedrijven in gesprek over hoe zij hun resultaten kunnen verbeteren door een geïntegreerde inzet van sociale media.

Naslagwerk Bouw:
Naslagwerk Industrie:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in