Overslaan en naar de inhoud gaan

Showrooming versus Webrooming. Online verleiden en in-store verkopen.

Fysieke retailers zijn bang om klanten te verliezen aan online retailers. Is dat eigenlijk wel een reële angst?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De retail lijkt zich in een algemene staat van mysere te bevinden: leegstand van winkels, dalende huuropbrengsten voor winkelcentrum eigenaren en consumenten die online willen shopppen.

related partner content for mobile comes here

&;Showrooming&; - waarbij iemand een product in de winkel bekijkt, maar vervolgens online koopt - wordt door winkeliers genoemd als een groot probleem. Maar is dat eigenlijk wel zo? 

In mijn haalde ik een onderzoek van ABN AMRO aan over ons shopgedrag dat juist een heel andere ontwikkeling laat zien: maar liefst 28% van de consumenten gebruikt online als orientatiekanaal om vervolgens in de winkel te kopen (&;Webrooming&;), en slechts 3% doet dat andersom (Showrooming&;.

Dat betekent dus dat er een enorme kans is voor retailers die &;cross-channel&; opereren. Verleiden doe je online, maar verkopen doe je in de winkel. Eigenlijk is dat niet zo vreemd, want hetzelfde onderzoek van ABN AMRO geeft ook aan dat 74% van de mensen nog altijd een echte &;bricks and mortar&; winkel verkiest boven een website.

Dus winkeliers van Nederland, omarm cross-channel! Wat betekent dat concreet?

  • Zorg voor een naadloze beleving van online naar offline. Is het product online beschikbaar? Zorg dat het ook in de winkel te koop is en omgekeerd.
  • Verwijs van online naar offline en vice-versa. In de winkel een maat niet beschikbaar? Doe samen met de consument de aankoop op de website en zorg voor next day delivery.
  • Maak je voorraad cross-channel. Niets is zo irritant als het terugsturen van online gekocht product. Zorg dus dat mensen kunnen ruilen in de winkel. Dat geeft ook nog eens een prachtige kans voor upsell.
  • Bouw een klantendatabase op. Het grote voordeel van online retailers is dat ze alles van de klant weten. Fysieke retailers weten vrijwel niets. Een goede cross-channel strategie lost dit op en 

Wil je het zelf ervaren?

  • Suitsupply. Dat is een van de eerst winkeliers die al deze zaken op orde heeft. Niet voor niets groeit Suitsupply als kool en heb ik hen nog nooit horen klagen over showrooming of webrooming.
  • Burberry. Een ander mooi voorbeeld van digitale innovatie bij retailers is . Niet voor niets heeft Apple de topvrouw van Burberry om de Apple Stores te gaan leiden.

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in