Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame verleidt jongens tot snacken

Jongens gaan meer snoepen en snacken tijdens het televisiekijken als ze ondertussen reclames voor lekkere dingen zien.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meisjes zijn minder beïnvloedbaar, mogelijk omdat zij al vanaf jonge leeftijd rekening houden met de slanke lijn. Dat heeft het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen dinsdag bekendgemaakt.

related partner content for mobile comes here

Volgens hoogleraar opvoedings- en gedragsproblemen Rutger Engels is voor het eerst ter wereld het snack- en snoepgedrag van kinderen tijdens het tv-kijken onderzocht. Engels noemt de bevindingen belangrijk voor de huidige discussie over snoepreclames op kindertelevisie. Hij heeft de uitkomsten van het onderzoek onder de aandacht van de Reclame Code Commissie gebracht.

Onderzoekers lieten 120 kinderen uit de groepen 3 tot en met 6 van de basisschool de film March of the Penguins zien. Elk kind zat daarvoor alleen in een kamer met een glaasje water en een schaal M&M's voor zich. De helft van de kinderen zag tussendoor twee keer een reclameblok met 'neutrale' onderwerpen. De andere helft zag behalve 'neutrale' reclame ook spotjes voor koekjes, snoep, hamburgers, chickenwings, muffins en toetjes.

Jongens die de voedselreclames zagen aten anderhalf keer zoveel M&M's als jongens die geen snoepspots te zien kregen. Jongens aten meer chocoladesnoepjes dan meisjes en meisjes gingen ook niet meer eten door 'lekkere' reclames, aldus Engels. 'Jongens krijgen dus meer honger en willen ook gaan snacken.'

De wetenschappers denken dat jongens gevoeliger zijn voor voedselprikkels. Ook zouden zij hun impulsen minder goed in bedwang hebben. Bovendien spelen jongetjes vaak de hoofdrol in snoep- en snackreclames. Uit eerder onderzoek is bekend dat zelfs kleine meisjes vaak al aan de lijn doen en dus niet willen snoepen.

Het Nijmeegse instituut gaat nader onderzoeken of reclame voor lightproducten ook invloed heeft, of ouders hun kinderen kunnen beïnvloeden over reclames en of de industrie jongens speciaal aanspreekt. Dit onderzoek gaat naar verwachting nog ongeveer twee jaar duren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in