Overheidsinformatie onbekend bij internetter


Ruim 70 procent is er niet van op de hoogte dat ze grofvuil kunnen aanbieden per internet of een uittreksel uit het bevolkingsregister kunnen vragen. De helft weet niet dat de gemeente per e-mail bereikbaar is.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente onder 1225 Nederlanders in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Morgen wordt het onderzoek officieel gepresenteerd tijdens een conferentie over de digitale overheid.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar onbekend maakt niet onbemind, want de burger wil wel veel meer gebruik gaan maken van digitale overheidsdiensten. De mensen die er al wel ervaring mee hebben, vinden deze niet onaantrekkelijk, ontoegankelijk of moeilijk te gebruiken.
Nu pakken mensen die iets van de gemeente of een andere overheid willen nog meestal de telefoon (28 procent). Na een bezoek aan een balie (24 procent) en gebruik van post (21 procent) volgen pas websites (18 procent) en e-mail (7 procent). Internet geniet weliswaar de voorkeur, maar burgers gebruiken dit pas als het duidelijk meer te bieden heeft dan andere manieren van communiceren.
De overheid moet volgens de onderzoekers meer informatie gaan geven over de digitale dienstverlening, maar waarschuwt dat ruim een derde van de bevolking onbereikbaar is via internet (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid