Overslaan en naar de inhoud gaan

Op zoek naar betrokkenheid

Het succes van een tv-campagne staat of valt met de betrokkenheid van de consument bij de campagne. Maar hoe meet je betrokkenheid?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er zijn nog maar weinig adverteerders die met pure hardsellcommercials de gunst van de consument proberen te winnen. Reclame moet interessant en onderhoudend zijn om de consument te raken. Maar valt dat ook te meten? Jazeker, maar dan moeten er wel verschillende variabelen worden meegenomen.

related partner content for mobile comes here

Om te beginnen de lengte van de commercial: een 30-seconden commercial wekt in principe meer betrokkenheid op dan eentje van 15 seconden. Ten tweede is de ‘clutter’ van belang: een commercial in een kort reclameblok trekt meer aandacht dan eentje in een vol blok en dat verhoogt de kans dat het de belangstelling wekt van de kijker. Ten derde is er de situatie waarin die kijker zich bevindt. Is hij met andere dingen bezig terwijl de tv aanstaat, kijkt hij samen of met anderen?

Tot slot hebben we nog de relevantie van de boodschap die de commercial bevat. Door deze vier onderdelen te meten, kan de betrokkenheid van de kijker worden bepaald. Duidelijk is wel dat het laatste onderdeel het zwaarst weegt. Want een commercial die de consument niet aanspreekt, kan het verder wel vergeten.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in