Op zoek naar betrokkenheid


Er zijn nog maar weinig adverteerders die met pure hardsellcommercials de gunst van de consument proberen te winnen. Reclame moet interessant en onderhoudend zijn om de consument te raken. Maar valt dat ook te meten? Jazeker, maar dan moeten er wel verschillende variabelen worden meegenomen.
Om te beginnen de lengte van de commercial: een 30-seconden commercial wekt in principe meer betrokkenheid op dan eentje van 15 seconden. Ten tweede is de ‘clutter’ van belang: een commercial in een kort reclameblok trekt meer aandacht dan eentje in een vol blok en dat verhoogt de kans dat het de belangstelling wekt van de kijker. Ten derde is er de situatie waarin die kijker zich bevindt. Is hij met andere dingen bezig terwijl de tv aanstaat, kijkt hij samen of met anderen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTot slot hebben we nog de relevantie van de boodschap die de commercial bevat. Door deze vier onderdelen te meten, kan de betrokkenheid van de kijker worden bepaald. Duidelijk is wel dat het laatste onderdeel het zwaarst weegt. Want een commercial die de consument niet aanspreekt, kan het verder wel vergeten.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid