Overslaan en naar de inhoud gaan

Océ zoekt meerwaarde in dienstverlening

Het zijn turbulente tijden voor Océ, zo op het eerste gezicht. De markt voor kopieerapparaten en printers is meer verzadigd dan ooit. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook bij Océ zelf hebben ze net een grootscheepse reorganisatie achter de rug. Onderzoeksbureau Dataquest bestempelt in een sectorrapport Océ echter als ‘the best kept secret in the industry’.

related partner content for mobile comes here

Gido van Praag, internationaal marketingmanager van Document Printing Systems, de grootste van de drie strategische business units van Océ meldt deze maand in het Tijdschrift voor Marketing dat de fabrikant zich steeds meer ontpopt tot 'een aanbieder van geïntegreerde diensten op het terrein van documentverwerking'.

Daarin gaat het niet meer om het aantal verkochte apparaten, maar om het aantal 'clicks', het totaal aan kopietjes en/of prints. 'Vroeger waren de printer- en de kopieermarkt nog verschillende grootheden, zegt Van Praag. ‘De kopieermarkt had als kenmerken een uiterst complexe technologie, hoge toetredingsbarrières en weinig spelers. Xerox, wij, en Japan Incorporated, denk aan Canon, Ricoh, Mita, Konica. Een markt met directe verkoop, hoge marges, en al met al lage operationele efficiencies. De printermarkt had andere kenmerken. Geen complexe technologie, tamelijk lage toetredingsbelemmeringen, veel meer aanbieders en lage marges. Een markt ook met meer tussenschakels in de kolom en een automatische dwang naar hoge operationele efficiency.'

Van Praag zegt dat de enige weg om te ontsnappen aan een prijzenslag gericht moet zijn op waardencreatie rond het apparaat. ‘Bijvoorbeeld via dienstverlening; we genereerden al jaren zo'n 60 procent van de omzet uit services en software en zullen dat nog verder opvoeren. En we creëren waarde via additionele softwareprogramma's. Steeds meer bedrijven zullen behoefte krijgen aan slimme softwareprogramma's om de (digitale) documentstromen eenvoudig te reguleren. Informatieverwerking is het toverwoord. Want de informatieberg verdubbelt als gevolg van de digitalisering naar schatting iedere vijf jaar.'

Nu maakt de levering van printers en digitale kopieerapparaten nog 40 procent van de omzet van Océ uit, maar in 2004 zal 80 procent van de omzet komen uit software en services.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in