Overslaan en naar de inhoud gaan

Nickelodeon-helden van zoet naar gezond

Kinderhelden SpongeBob SquarePants en Dora the Explorer, tevens bekend van zoetwarenverpakkingen, zullen in de Amerikaanse supermarkten ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nickelodeon heeft aangekondigd dat de beeltenissen van SpongeBob en Dora, ieder jaarlijks goed voor 2 miljard dollar aan licenties, voortaan ook zullen verschijnen op de verpakkingen van appels, peren, kersen en soyabonen. De twee kinderhelden verschenen vorig jaar al op de verpakkingen van wortels en clementines. Ook entertainment rivalen, zoals Sesame Workshop en Disney, verbinden steeds vaker hun populaire figuren aan fruit en groenten. Dit gezondheidsoffensief van licentie-aanbieders levert ook kritiek op. Volgens Kelly Brownell, directeur van Yale’s Rudd Center for Food Policy en Obesity, is deze actie te verklaren uit zelfbehoud van de ondernemingen, die veel licentiegeld halen bij de fabrikanten van frisdrank, snacks en zoetwaren. Zij vrezen voor rechtzaken en slechte publiciteit vanuit de anti-vetzucht lobby. Brownell: “Ze hebben haast om zichzelf te immuniseren.”?

related partner content for mobile comes here

De beeltenissen van SpongeBob en Dora worden vooralsnog het meest opgemerkt op suikerrijken ontbijtproducten, ijs en zoetwaren. Susan Linn van de Campaign for a Commercial-free Childhood merkt hierover op: “Tot bedrijven stoppen met de op kinderen gerichte marketing voor junkfood, is het moeilijk om het gebruik van deze cartoonhelden op de gezonde producten als iets anders te zien dan window dressing.”? (USA Today)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in