Nickelodeon-helden van zoet naar gezond


Nickelodeon heeft aangekondigd dat de beeltenissen van SpongeBob en Dora, ieder jaarlijks goed voor 2 miljard dollar aan licenties, voortaan ook zullen verschijnen op de verpakkingen van appels, peren, kersen en soyabonen. De twee kinderhelden verschenen vorig jaar al op de verpakkingen van wortels en clementines. Ook entertainment rivalen, zoals Sesame Workshop en Disney, verbinden steeds vaker hun populaire figuren aan fruit en groenten. Dit gezondheidsoffensief van licentie-aanbieders levert ook kritiek op. Volgens Kelly Brownell, directeur van Yale’s Rudd Center for Food Policy en Obesity, is deze actie te verklaren uit zelfbehoud van de ondernemingen, die veel licentiegeld halen bij de fabrikanten van frisdrank, snacks en zoetwaren. Zij vrezen voor rechtzaken en slechte publiciteit vanuit de anti-vetzucht lobby. Brownell: “Ze hebben haast om zichzelf te immuniseren.”?
De beeltenissen van SpongeBob en Dora worden vooralsnog het meest opgemerkt op suikerrijken ontbijtproducten, ijs en zoetwaren. Susan Linn van de Campaign for a Commercial-free Childhood merkt hierover op: “Tot bedrijven stoppen met de op kinderen gerichte marketing voor junkfood, is het moeilijk om het gebruik van deze cartoonhelden op de gezonde producten als iets anders te zien dan window dressing.”? (USA Today)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid