Overslaan en naar de inhoud gaan

'Meeste traffic gaat in toekomst naar mobiele web'

Met GetMo (‘Get Mobile’) lanceert Google een initiatief om bedrijven mobiel te maken. Een interview met Ian Carrington, directeur…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met (‘Get Mobile’) lanceert Google een initiatief om bedrijven mobiel te maken. Een interview met Ian Carrington, directeur Mobile Advertising voor Europa.

related partner content for mobile comes here

Waarom eigenlijk dit initiatief?
‘We signaleren een sterke groei van mensen die mobiel informatie zoeken. Die mensen willen ook mobiel kopen. Uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren, blijkt bijvoorbeeld dat 16% van de retail aankopen uit mobile komt. Dat is ruim een verdubbeling in een jaar. 21% van de Nederlanders heeft al eens iets mobiel gekocht. In Engeland en VS is dat percentage nog iets hoger. Kortom, veel mensen zoeken informatie en willen mobiel kopen. Wat we echter ook zien, is dat bedrijven het de consument niet gemakkelijk maken om een mobiele aankoop te doen. Veel websites zijn namelijk bedoeld voor vertoning op de desktop. Navigeren op de mobiel doe je met de duim. Met een desktop site op het formaat van het scherm van de smartphone is dat moeilijk. Daarom lanceren we GetMo’

Het mobiele zoekgedrag neemt toe en in toenemende mate willen mensen ook mobiel aankopen maar doen dat niet vanwege een voor mobiel onvriendelijke site?
‘Precies. Als Google willen we helpen om die kloof te dichten.’

Door een aantal bedrijven te verzamelen die adverteerders kunnen helpen om hun site geschikt te maken voor mobiele omgevingen?
‘Op de site bieden we oplossingen voor grote én kleine adverteerders. De kleine adverteerder kan gebruik maken een template oplossing. Voor grotere adverteerders is de marktplaats ingericht met bureaus die in het verleden hebben laten zien dat ze goede mobiele sites kunnen bouwen. We maken het zo gemakkelijk om een partij te vinden.’

Zou Google dit initiatief niet verder kunnen doortrekken, bijvoorbeeld door GetMo uit te bouwen tot een kenniscentrum met events en dergelijke?
'In eerste instantie laten we zien waarom mobiel belangrijk is. Dat is waarom we onderzoek hebben laten uitvoeren. GetMo is bedoeld om adverteerders te ondersteunen. Door ze te helpen hun website mobiel geschikt te maken. Daarnaast bieden we tips en trucs voor wie zelf aan de slag wil. Maar verder willen we niet gaan, tenminste niet in dit stadium.’

Voorziet GetMo volgens jou in een tijdelijke behoefte of zie je hier een lange termijn behoefte?
‘De traditionele desktop bestaat al een tijd. Daar zie je dat aanbieders het belang van user experience onderkennen en goed in staat zijn om zelf te verbeteren.We zien de bestedingen via mobiel groter worden. Naarmate adverteerders het belang van mobiel onderkennen, zullen ze de benodigde capaciteit in huis te halen of partnerships aangaan. Met GetMo geven we een kickstart. Op den duur zal de mobiele markt volwassen genoeg zijn en zal men ons niet nodig hebben.’

GetMo moet het mobiele zoekgedrag stimuleren. Google heeft met Google Play ook groot belang in de app business. Hoe moet ik die verhouding zien?
‘De app busines groeit hard, maar de mobile website business loopt ook goed. Elk heeft zijn eigen specifieke toepassingsgebied. Met mobiele applicaties versterk je engagement en retentie. De mobiele site voegt waarde toe in termen van new business en e-commerce. Daarbij kent de mobiele wereld veel fragmentatie. Je hebt iOS, Android, Windows en Blackberry. Elk operating systeem vraagt een native app. Terwijl een mobiele website voor iedereen toegankelijk is, ongeacht het platform. Daarom denken wij het mobiele web belangrijk blijft. Daarbij komt: HTML5 is erg cool. Veel functionaliteit van apps zal dankzij HTML5 beschikbaar komen voor het web. Een applicatie bewaart je inloggegevens, dat kan nu ook in HTML5.’

Welke richting gaat het op. Zal HTML5 op termijn het app-gebruik overvleugelen?
‘Voorspellingen zijn in deze markt onmogelijk te geven. Ik verwacht veel van HTML5. Er blijft plaats voor apps. Maar vanwege genoemde redenen zal de meeste traffic in de toekomst naar het mobiele web gaan.’

Een groot obstakel is het gemis aan een oplossing voor mobiel btalen. Verwacht je een spoedige oplossing?
‘Wij hebben Google Wallet en er zijn andere partijen die oplossingen bieden. Streven is mobiel betalen eenvoudig en veilig te maken. Zelf zou ik willen dat ik voor een mobiele aankoop niet een formulier hoef in te vullen, maar dat ik eenvoudig een knop kan indrukken waarna automatisch alle velden worden ingevuld en de betaling wordt afgerond. Zo gemakkelijk moet het zijn. In de UK gebruik ik mijn creditcard voor toegang tot de metro. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen met mijn mobiel. Op den duur kan ik met mijn smartphone deuren openen, toegang krijgen tot de metro en betalen. De techniek is beschikbaar, het is vooral een kwestie van partijen aan tafel krijgen.’

Het onderzoek gaat over aankopen via mobiele apparatuur. Wat verstaat Google daar onder?
‘Smartphones en tablets tesamen. Vanuit het oogpunt van de retailer zijn tablet fantastisch. De winkelwaarde van de winkelmand is veel hoger dan van de desktop. Omdat de tablet zo’n goede shopping experience biedt. Je zit op de bank, kijkt tv en als je meer wilt weten zoek je dat gelijk op. Een aanzienlijk deel van de mobiele groei zal komen van tablets.’

Hoe belangrijk is mobiel inmiddels in financiële termen voor Google?
‘In 2010 waren de inkomsten uit mobiel 1 miljard dollar wereldwijd. Vorig jaar os dat versneld gegroeid naar 2,5 miljard dollar.’

Zie: www.howtogetmo.nl

Key figures De marktpenetratie van smartphones is gestegen tot 43 procent van de bevolking.. 67 procent surft elke dag op internet en de meesten gaan nooit zonder hun smartphone van huis. Mobiel zoeken, video's, apps en sociale netwerken zijn veelvuldig gebruikte toepassinghen.. Smartphonegebruikers multi-tasken veel en 80 procent gebruikt de telefoon terwijl ze andere dingen doen, zoals tv kijken (52 procent). 78 procent van alle smartphonegebruikers zoekt naar lokale informatie op hun telefoon en 73 procent onderneemt als gevolg daarvan actie, zoals een aankoop doen of contact opnemen met het bedrijf. Relevant voor adverteerders is dat 71 procent van alle smartphones wordt gebruikt om informatie op te zoeken over producten of diensten. 16 procent van alle smartphonegebruikers heeft via de telefoon een aanschaf gedaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in