Overslaan en naar de inhoud gaan

'Meeste adverteerders lieten Singles Day links liggen'

De totale bruto mediabesteding bedroeg nog geen twee miljoen euro, aldus Adfact.
Unsplash
© Unsplash
Unsplash
© Unsplash

Maar weinig Nederlandse bedrijven hebben dit jaar specifiek geadverteerd rondom Singles Day, een van oorsprong Chinese feestdag die jaarlijks op 11 november plaatsvindt. De totale bruto mediabesteding was dit jaar slechts 1,7 miljoen euro, meldt monitoringsbedrijf Adfact. Rondom andere (religieuze of commerciële) feestdagen wordt veel meer uitgegeven. 

related partner content for mobile comes here

Specifieke Singles Day-advertenties zijn serieus gehanteerd door slechts acht bedrijven, aldus Adfact. Samen hebben zij naar schatting ruim 1,7 miljoen uitgegeven aan reclames op radio, televisie, bladen, bioscoopreclame en out of home-vormen. Online advertenties zijn niet meegenomen in de becijfering van Adfact. 

Deze acht merken gaven het meeste uit

Van de acht grote bedrijven die Singles Day aangegrepen hebben, gaf parfumerieketen Douglas veruit het meest uit - bijna negenhonderdduizend euro. Elektronicareus MediaMarkt volgt op de tweede plaats met zeshonderdduizend euro. Op grote afstand volgt de nummer drie: fotografieketen Kamera Express spendeerde honderdduizend euro. 

Beter Bed (slaapwinkel) gaf 51,5 duizend euro uit, Keukenloods (keukenwinkel) 41 duizend en Beddenreus (ook een slaapwinkel) 25 duizend. Keukenwarenhuis.nl (weer een keukenwinkel) zette 19,6 duizend euro marketingbudget in en erotiekwebwinkel Easytoys.nl is met 10,3 duizend euro de hekensluiter. 

Van de 892 duizend euro die Douglas volgens Adfact uitgaf aan Singles Day-reclames, is liefst 648 duizend besteed aan tv-reclames. 

Black Friday en kerst veel populairder

De beperkte Nederlandse adverteerdersinteresse in Singles Day staat in schril contrast met andere feestdagen. Zo adverteren heel veel bedrijven rondom Black Friday (26 november), Sinterklaas (6 december) en kerst (25 en 26 december). Deze feestdagen leven echter weer minder in China, waar Singles Day bedacht is en sinds 2009 geldt als dé dag om online met korting te winkelen. Alibaba Group, het grootste Chinese webwinkelplatform, zette dit jaar op Singles Day een omzet van omgerekend 84,5 miljard dollar om.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in