Overslaan en naar de inhoud gaan

Maurits Hendriks wijt Olympische problemen aan gebrek aan voorlichters en foute communicatiestrategie

Chef de mission Maurits Hendriks wijt een deel van de problemen afgelopen Olympische spelen aan een verkeerde communicatiestrategie en een…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Chef de mission Maurits Hendriks wijt een deel van de problemen afgelopen Olympische spelen aan een verkeerde communicatiestrategie en een gebrek aan voorlichters. Dat vertelt hij in een interview met

related partner content for mobile comes here

Daarin gaat Hendriks in op de beeldvorming over het wegsturen van turner Yuri van Gelder en de zogenoemde &;losersvlucht&; die Hendriks zwaar wordt aangerekend.

Wegduiken

Hendriks heeft de communicatieve impact van zijn beslissingen onderschat, zo wordt duidelijk. In de affaire-Van Gelder had hij direct duidelijk moeten maken waarom de turner weg moest. Nu was het beeld dat Hendriks wegdook.

&;Ik werd geconfronteerd met een vertrouwensbreuk tussen Van Gelder en de leiding van de turnploeg. We hadden veel sneller moeten uitleggen wat er precies was gebeurd. Nu lieten we ruimte voor speculatie en werd de zaak nog groter. We hadden transparant moeten zijn.&;

Onderschatte media-aandacht

Ook de gevolgen van de media-aandacht voor de ‘losersvlucht’ onderschatte de chef de mission. De sporters voelden zich gebrandmerkt als verliezers, iets wat volgens Hendriks enorm is versterkt door alle verhalen in de media.

‘Toen diezelfde sporters tegenover mij zaten, dachten ze allemaal: ik zit niet op die vlucht. Het probleem is: houden we vast aan een medaillevlucht dan positioneer je de andere atleten onbedoeld als verliezers. Je versterkt dat effect, terwijl het niet de doelstelling was.&;

Hoger plan communicatie

Hendriks geeft in het gesprek een aantal oplossingen. Hij was tijdens de Spelen als chef de mission zo min mogelijk zichtbaar en vraagt zich af of dat verstandig is geweest. ‘Misschien moet ik als de bondscoach in het voetbal geregeld persconferenties geven.&;

Daarnaast moet de communicatie naar een hoger plan worden getild. &;Het is wel duidelijk dat we onze communicatiestrategie moeten aanpassen. Australië had zes voorlichters geaccrediteerd in het olympisch dorp. Wij één en die moest alles doen met hulp van enkele medewerkers. Komt dat overeen met wat we vandaag de dag nodig hebben? Nee.&;

Foto: ANP Sander Koning

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in