Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers willen best veranderen, als ze maar weten waarom dit moet

Goede communicatie is essentieel.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat is ook niet verrassend, want in bijna elk artikel over nieuwe - veelal digitale - ontwikkelingen wordt de marketeer voor een ‘do or die’-keuze gesteld. Als je niet digitaal transformeert dan is jouw business of businessmodel bij voorbaat al ten dode opgeschreven, zo lijkt het. 

Dergelijke artikelen worden vaak ook nog eens voorzien van angstaanjagende voorbeelden van ter ziele gegane bedrijven die de digitale transformatieplank hebben misgeslagen. 

Natuurlijk hebben marketeers moeite met verandering. Ons vakgebied verandert namelijk continu en het is bijna onmogelijk om alle trends en ontwikkelingen bij te houden (en dan heb ik het nog niet eens over de welbekende ‘marketing fluff’). 

Daarnaast is er vaak sprake van een hoog ‘WC-eendgehalte’ rondom de berichtgeving en worden zaken regelmatig uit hun verband getrokken. 

Zo las ik enige tijd geleden dat mobile advertising veel sneller groeit dan traditionele media zoals televisie. Maar als je goed kijkt, zie je dat deze groei in absolute getallen slechts een fractie is van de groei in traditionele media. 

Onlangs kwam het nieuws naar buiten dat P&G 100 miljoen dollar minder gaat uitgeven aan digitale advertenties. Dat is verwarrend, want we hebben de afgelopen jaren juist gehoord dat we ook onze advertising moeten digitaliseren omdat we anders ten dode zijn opgeschreven.

Goede communicatie is essentieel bij veranderingsprocessen en dat geldt ook voor marketeers. In het boek ‘Angst voor veranderen? Een mythe!’, werd op basis van onderzoek bij diverse toonaangevende organisaties al bijna 25 jaar geleden geconcludeerd dat mensen niet bang zijn voor verandering. 

Ze zijn vooral bang zijn om niet goed geïnformeerd te worden over die verandering. En dit geldt nog steeds en eigenlijk steeds meer. 

Het moet allereerst duidelijk zijn voor de marketeer waarom hij of zij moet veranderen. 

Het moet vervolgens helder zijn wat de daadwerkelijke gevolgen zijn van het wel of niet veranderen, behalve de gebruikelijke ‘do or die’ keuze. 

Daarbij moet vanzelfsprekend rekening worden gehouden met de specifieke situatie van de marketeer. 

Niet elke situatie is gelijk en dus zal ook de noodzaak om te veranderen en de gevolgen van deze verandering per situatie verschillen. Het moet duidelijk zijn hoe deze verandering het beste kan worden doorgevoerd door de marketeer. 

En ten slotte moet duidelijk zijn wat de rol en het bijbehorende belang is van de afzender van de boodschap.

Alleen als al deze vragen naar tevredenheid zijn beantwoord kunnen we als marketeer een weloverwogen keuze maken om te veranderen. Of juist niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in