Overslaan en naar de inhoud gaan

Lijkenpikkersmarketing

Kleinere spelers in de markt willen maar wat graag afzetten tegen de grote logge concurrent. Een schoolvoorbeeld van een dergelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kleinere spelers in de markt willen maar wat graag afzetten tegen de grote logge concurrent. Een schoolvoorbeeld van een dergelijke campagne is de Avis '' campagne, maar er zijn natuurlijk ook de keiharde vergelijkreclames zoals die in Amerika uiterst populair zijn. De strijd tussen en en heeft al legendarische commercials opgeleverd.

related partner content for mobile comes here

In Nederland wordt degelijk gedrag strikt aan banden gelegd. Route Mobiel kan hierover meepraten; de pechhulpdienst mocht na niet meer zeggen dat ze goedkoper en sneller zijn dan concurrent ANWB. Er zijn voor vergelijkende reclame, maar zelfs dan is de vraag in hoeverre het door de rechter wordt toegelaten.

Iets wat in Nederland wel mag is het uitvergroten van een zwakte van een concurrent en hierin direct op inspelen. Een zeer recent voorbeeld hiervan is het afzetten tegen Abn Amro. Tijdens de overname perikelen zijn er al tal van recruitment organisaties die rechtstreeks op Abn Amro talent jagen, maar ook International Assets dat op BNR Nieuwsradio in een radiospot zich afvraagt of uw aandelenportfolio bij ‘De Bank’ nog wel zo veilig is.

Een organisatie bekend om zijn protesten is Wakker Dier. Zo ook hun ;Bij_aankoop_HEMA_gratis_Wakker_Dier-campagne_kado&;/" title="&;Bij_aankoop_HEMA_gratis_Wakker_Dier-campagne_kado&;">nieuwe reclame waar ze inspelen op het feit dat HEMA in de etalage staat en daarbij meldden dat de koper ‘gratis’ de protesten van Wakker Dier erbij krijgt.

Dit soort campagnes die direct of indirect inspelen op een permanente of tijdelijke zwakte van een concurrent noem ik lijkenpikkersmarketing. Het mag tijdens een brainstormsessie met het reclamebureau nog zo briljant en gevat lijken, het is absoluut geen lange termijn marketingstrategie en brengt meestal meer schade toe dan het wat oplevert.

Dit soort campagnes bereiken behalve een korte-termijn naamsbekendheid niets. Een organisatie als International Assets kan toch niet verwachten dat bij het horen van de radio commercial ik als Abn Amro klant opeens met angstzweet op mij voorhoofd een andere bank ga bellen? Als ze dit wel verwachten dan onderschatten ze de intelligentie van de consument. Al zou het angstzweet uitbreken dan kan ik me niet voorstellen dat ze opeens de partij gaan bellen die op een slijmerige manier om aandacht vraagt.

In het gunstigste geval is het enige wat lijkenpikkersmarketing opbrengt een korte buzz. Echter, dit weegt niet op tegen de afbraak van een merk dat dit soort campagnes als gevolg hebben doordat ze over het algemeen zeer schopperig en schreeuwerig van aard zijn en zeker niet getuigen van klasse. Zonde, want terwijl afbraak van een merk in een week kan plaatsvinden duurt opbouw meestal jaren.

Het moment dat een concurrent op de grond ligt om welke reden dan ook, kom dan niet in de verleiding om een trap na te geven, maar ga juist uit van eigen kracht en communiceer dit vaker en beter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in