Overslaan en naar de inhoud gaan

Juli/augustus 2009: Jillz en Strongbow

Jillz werd in april 2008 geintroduceerd in de horeca, maar sinds maart van dit jaar kun je het nieuwe ciderdrankje van Heineken ook kopen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jillz werd dus al getapt in een aantal bars, maar dit jaar moet de massa met het drankje kennis maken, via de retail. De introductie wordt dan ook ondersteund door een massamediale campagne, die onder andere bestaat uit een televisiecommercial en pr-activiteiten. Er worden ook buzzers ingezet, om de doelgroep nog een extra zetje richting schap (en kroeg) te geven. Doelgroep: vrouwen die niet van bier houden, maar op zoek zijn naar een doordrinkbaar alternatief.

related partner content for mobile comes here

Omdat Heineken niet alleen een nieuw drankje wil introduceren, maar een hele nieuwe cider-categorie wil bouwen, krijgt Jillz gezelschap het bestaande merk Strongbow Gold. Strongbow wordt gemaakt door Schotse brouwer Scottish & Newcastle, onlangs overgenomen door Heineken. Strongbow Gold was al jaren verkrijgbaar in Nederland - toen verpakt in onaantrekkelijke, duistere half liter-blikken. Nu zijn dat dus frisse flesjes geworden. Beide merken worden per 4 stuks verkocht. Strongbow Gold wordt gepositioneerd als een mannen-cider en is minder zoet dan Jillz. Het drankje wordt ook gepusht middels een commercial.

Volgens marketingdirecteur Herwin van den Berg vraagt het veel tijd om een nieuwe categorie toe te voegen en te ontwikkelen. De brouwerij denkt hiervoor tot 2016 nodig te hebben. Een snelle start helpt natuurlijk. Wat denken jullie, loopt de introductie van Jillz en Strongbow tot dusver op rolletjes?

TNS Nipo onderzocht de merkherkenning en koopbereidheid van het drankje Jillz. Jillz blijkt een drankje te zijn met lovers & haters. Op de meerdere voor Jillz opgerichte Hyves-pagina’s verzucht een gebruiker: ‘Eindelijk een lekker drankje in de kroeg!’ Jillz lijkt ook volgens het Intro Alert-onderzoek daadwerkelijk een slag te slaan, voornamelijk onder het vrouwelijk publiek. Jillz heeft echter ook haters, waarbij uit deskresearch blijkt dat zij vraagtekens zetten bij meerdere aspecten. Zo is de doordrinkbaarheid betwistbaar. Het drankje heeft volgens sommigen een hoog ‘Spa en Fruit’-gehalte en is daarmee te zoet om een hele avond mee door te komen. Voor deze mensen lijkt het minder zoete cidermerk Strongbow weer meer in de richting te komen van een doordrinkbaar alternatief voor bier.

Niet alleen het product zelf, maar ook de communicatie eromheen kent duidelijke lovers en haters. Internationale discussies over de reclame en over de ‘hunks’ die je op de Jillz website aanspreken met berichten die doorspekt zijn met smilies... Hoe het ook bedoeld is, ook dit maakt weer de tongen los en kan voor de noodzakelijke word of mouth zorgen.

Het blijkt dat een ruime meerderheid al bekend is met het drankje; binnen de groep kenners heeft 1 op de 5 het ook al eens geprobeerd. De mensen die het product nog niet gebruikt hebben, staan voor het merendeel open voor het product. Als we specifiek kijken naar de vrouwen binnen de groep die bekend is met het product maar het nog niet geprobeerd hebben, dan valt op dat bijna de helft daarvan positief staat ten opzichte van Jillz. Vrouwen staan eerder neutraal tegenover het product als zij er nog helemaal niet van gehoord hadden. De Jillz campagne lijkt dus aan te slaan, en het verder verhogen van de bekendheid zou een positief effect kunnen hebben.

Conclusies:

  • Jillz lijkt qua bekendheid op de goede weg te zijn.
  • Het aantal gebruikers is redelijk, maar het lijkt nog niet erg storm te lopen, ondanks de gerede hoeveelheid reclame-uitingen. Uiteindelijke stand: Top 62% Flop 38% aantal stemmen: 342 Reacties: Etje: Als je niet van bier houdt, is Jillz niet te drinken. Ruikt naar verschraald bier (niet naar cider). Daarnaast is het lipje niet normaal van het flesje te halen. Veel kracht en met een beetje mazzel niets over je kleding. ABSOLUTE FLOP aw: mwah, het smaakt naar appelsap met prik... Don van der Plas: Strongbow vindt ik een zeer lekker drankje . dit komt omdat het lekker fris is. er zit evenveel alcohol in als een regulier biertje. en omdat je het net zo snel weg drinkt als een limonade kan je je alsnog aardig vergissen in het tempo waarop je dronken kan worden van strongbow. het heeft een lekkere na prikkel in de keel en hier hou ik wel fan. geen aanrader voor mensen die frisdrank niet lekker vinden. Benjamin Groen: Persoonlijk denk ik dat deze 2 drankjes het overleven tot de volgende jongeren hipe. Anne Disch: Jillz is één van mijn lievelingsdrankjes geworden en ook van een aantal mensen om mij heen. Het is lekker voor elk moment van de avond en verveelt nooit. Goede uitstraling en gewoon lekkere smaak, wat wil je nog meer! Veerle : mais non! dit kan toch niet?? 0,75 cl cider brut koop je in elke Franse supermarkt vanaf 50 eurocenten. en is heerlijk. voor alle liefhebbers: mais non! ga nu niet doen alsof het hip (lees duur) zou moeten zijn. Ruud: Beste Veerle, Het is waar en je hebt gelijk, gaan wij een keer cider in Frankrijk halen? Kloek: Ja, en je kan ook euroshopper bier kopen bij de AH en in Frankrijk is wijn ook stukken goedkoper..... Veerle: Nou, dat is wel waar. Ik begrijp wel dat mensen voor de gek gehouden WILLEN worden. Kloek: Nee, mensen betalen meer voor kwaliteit en schaarse/unieke goederen. Vraag en aanbod, marktwerking etc.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in