Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe je provocatie kunt inzetten in communicatie

Een behoorlijk vileine techniek
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het is de eerste werkdag van Jeff. De directeur heet hem welkom in zijn werkkamer: ‘Jeff, ik wil je even kort uitleggen hoe ons bedrijf in elkaar steekt. Zoals je wellicht al hebt gehoord begon dit alles in 1934, toen mijn overgrootvader…’

Maar Jeff onderbreekt zijn werkgever direct: ‘Sorry, ik kan u even niet volgen…’

De directeur kijkt hem verbijsterd aan. Maar dat niet alleen: de man is ook zwaar op de kast. Wie denkt Jeff wel niet dat hij is? Hij moet respect hebben! En zeker even geduld bewaren.

Provocatie

Welk effect sorteert Jeffs premature interruptie, die meer weg heeft van een provocatie?

Er zitten een paar veronderstellingen in. In de eerste plaats geeft Jeff aan dat de directeur sneller tot de kern moet komen. ‘Man, kom to the point,’ zegt hij met zoveel woorden. Alsof het ontstane ongemak geheel te wijten is aan de onhandigheid van de directeur, en niet aan het eigen ongeduld.

Arrogante indruk

Kortom: Jeff maakt met zijn veel te snelle provocatie een arrogante indruk. Hij vindt blijkbaar dat de directeur zich aan hém moet aanpassen. Eerst actief luisteren en daarna een subtiel ‘hartstikke interessant, maar vertelt u eens verder,’ had veel meer effect gesorteerd.

Wanneer werkt een dergelijke provocatie wél?

Wanneer het daadwerkelijk je bedoeling is die ander te verwarren. Zo had ik laatst van doen met een kleine, corpulente notaris. De man liet me eerst een half uur wachten. Daarna ontving hij me zonder enige verontschuldiging, gaf me een onnatuurlijk harde knijphand en begon zonder ook maar één vraag te stellen te orakelen over de geschiedenis van zijn maatschap.

Verhevenheid

Zijn hele voorkomen ademde niet alleen minachting, maar ook een vreemd soort verhevenheid. Mijn autoriteit-allergie speelde direct op. Ik schoot in de contramine. ‘Mag ik vragen waar u het eigenlijk over heeft?’ onderbrak ik hem. De notaris kijkt me aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen. Ik had zijn aandacht. Hij wist weer wie de opdrachtgever was!

In bovenstaande twee voorbeelden zit het venijn de subtekst. Die luidt met zoveel woorden: ‘Je praat wirwar, het is inconsistent geneuzel.’ Dat maakt een dergelijke interruptie tot een behoorlijk vileine techniek, míts je deze goed weet te gebruiken.

Wat bij Jeff pure onhandigheid was, bleek in het geval van de notaris een effectieve provocatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in