Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Canadese MKB verovert de wereld

Door nieuwe merkpositionering en marketingstrategie was Royal Bank of Canada in staat het Canadese MKB internationaal vooruit te helpen.
Partner
Cargo Strategy

Cargo Strategy believes businesses don’t buy from businesses, people do. And if you want to get people to act, you need to get them to feel first. This is especially true for brands and marketeers trying to find, engage, motivate and retain their small and medium enterprise (SME) customers who are one of the most passionate, and complex, customer segments.

Lees meer

 

Lees minder
Cargo Strategy
cargo
Cargo Strategy
cargo

Canada exporteert slechts 30% van haar goederen en services. Daarmee bungelt Canada onderaan de lijst van exporterende G7 landen. Bovendien is de export vooral gericht op de V.S. Er ligt dus nog een mega potentieel buiten de VS. Royal Bank of Canada (RBC) wilde zich inzetten voor Canada, voor de economie én voor ondernemers die de grenzen over willen met hun handel. Cargo Strategy hielp RBC hierbij met een nieuwe merkpositionering en marketingstrategie.

RBC is ervan overtuigd dat zij Canada, en Canadese bedrijven, kan helpen wereldwijd te gaan

Niet alleen RBC, maar heel Canada en het Canadese mkb heeft de ambitie om wereldwijd meer zaken te doen. Canadese bedrijven zijn op zoek naar nieuwe manieren om te groeien, en wereldhandel is een van de snelste en meest effectieve manieren voor deze bedrijven om die groei te realiseren. Zo ontstond een natuurlijke kans voor RBC om de expert in wereldhandel voor Canada te worden en de ‘go to’ partij voor Canadese mkb’ers te zijn. Hiermee kon het merk zich verder onderscheiden. 

De uitdaging

Het doel: RBC positioneren als dé financiële partner voor het Canadese mkb als het aankomt op internationaal zakendoen. De uitdaging is om dit te doen in een markt die gedomineerd wordt door ervaren partijen op het gebied van export. Ondanks het feit dat RBC wordt erkend als een van de beste aanbieders van financiering, zijn de wereldwijde handelsoplossingen van RBC meestal het resultaat van cross-selling tussen het bestaande klantenbestand. Daarnaast zijn mkb'ers die reeds klant zijn bij de concurrentie onvoldoende op de hoogte van RBC's kennis en ervaring op dit gebied. Tenslotte denken Canadese mkb’ers niet direct aan een bank om bij aan te kloppen voor hulp bij internationale groei. Hun expertise wordt vaak als mager en onpersoonlijk gezien.

Waar anderen mogelijkheden laten liggen, ontstaan kansen

Canadese mkb’ers ervaren weinig support vanuit de financiële instellingen. Hierdoor durven ze de stap over de grens niet snel durven te zetten. De concrete bijdrage van financiële instellingen aan de internationale groei van hun klanten is minimaal. Ze focussen zich vooral op het product en missen het vermogen om te denken vanuit de klant en de customer experience. De gedachte is dat Canadese financiële instellingen over te weinig gevoel bechikken met betrekking tot wie hun klanten zijn, wat ze belangrijk vinden, hun levensfase en hun interesses Hier ligt dus een serieuze kans van RBC.

 

Creëer een emotionele band die merkrelevantie vergroot

Door te duiken in de wereld van het Canadese mkb; in haar behoeften, problemen en uitdagingen, valt te ontdekken waar de kans ligt voor RBC. Kleine bedrijven hebben in het verleden niet volledig geprofiteerd van de internationale handelsmogelijkheden die er waren. Dit kwam door de complexiteit van het handelstraject, en daarmee samenhangend, de beperkte toegang tot ondersteuning vanuit de traditionele banken. 

Met het identificeren van de struikelblokken voor het Canadese MKB op weg naar internationale groei, is een eerste stap gezet in het definiëren van de belemmeringen. Na een evaluatie van de RBC's merkwaarde en een vergelijking van hun imago-drivers met die van belangrijke concurrenten (HSBC, Scotia en BMO) en, vervolgens, een deepdive in persona’s van besluitvormers bij Canadese bedrijven is het mogelijk om de strategische merkpijlers en messaging vormgeven. Meerdere versies van de Customer Value Proposition werden daarna getest onder een groep mkb’ers. Op deze wijze was Cargo Strategy in staat om vijf creatieve uitingen voor de verschillende persona’s te ontwikkelen.

De klantgerichte aanpak vertaalde zich in een strategie en creatieve uitwerking die inhaakte op de mentaliteit, behoeften en fasen van MKB’ers tijdens hun ‘exportreis’. Dit stelde RBC in staat zichzelf te positioneren als dé partij voor het mkb en werd er tevens een emotionele band gecreëerd met het Canadese MKB. Hierdoor steeg RBC’s merkrelevantie.

cargo strategy
dew

Go global!

De ambitie van Canada, het MKB en RBC werd gevonden in twee woorden: Go Global. Een ambitieus en activerend thema waarmee het framework voor een nationale marketing en sales aanpak werd uitgerold. De 'Go Global' strategie voor RBC en de Customer Value Proposition waren een antwoord op RBC's belangrijkste uitdagingen én waren mooi in lijn met waar B2SB Marketing® (business too small business) om draait: relevantie, onderscheidend vermogen, geloofwaardigheid en emotie.

Het resultaat

Het Go Global framework is succesvol omarmd in de business en wordt door de RBC-marketeers ingezet om het mkb te benaderen, te overtuigen en verder te helpen met hun internationale groei. Daarnaast heeft het geleid tot een mooie groei voor RBC.

 

Wil je meer MKB inspiratie ontvangen? Ga naar: www.thecargoagency.com/strategy

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Cargo Strategy

Cargo Strategy believes businesses don’t buy from businesses, people do. And if you want to get people to act, you need to get them to feel first. This is especially true for brands and marketeers trying to find, engage, motivate and retain their small and medium enterprise (SME) customers who are one of the most passionate, and complex, customer segments.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in