
Ongeveer de helft van de Nederlandse gebruikers heeft vertrouwen in de uitbaters van Facebook en Hyves. Daarmee scoort Nederland opvallend milder dan de buurlanden, waar de meerderheid geen vertrouwen heeft in social networks.
Deze conclusie komt uit een onderzoek van InSites Consulting onder 2800 internetgebruikers, in 14 landen.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOnline communicatieadviseur
Nationale OmbudsmanNederlandse consumenten tonen hoger vertrouwen in sociale netwerksites die zich richten op de professionele markt, zoals LinkedIn. Heel concreet heeft 68 procent vertrouwen in LinkedIn, 12 procent juist niet.
Het vertrouwen in bedrijven die privé social networksites runnen, is lager. Zo heeft 41 procent van de Nederlandse Hyves-gebruikers vertrouwen in het bedrijf, 16 procent heeft dat niet.
Nederland scoort hiermee zowat het hoogst binnen de Europese gemeenschap.
Meer en meer consumenten zijn zich heel bewust van de informatie die ze op social networksites plaatsen. 81 procent geeft aan dat ze twee keer nadenken alvorens iets te publiceren en 79 procent is selectiever geworden in het kiezen van ‘vrienden’.. 74 procent denkt goed na welke foto’s online te zetten en welke niet.
Desondanks de meer voorzichtige houding geeft 87 procent aan dat hun online identiteit sterk overeenkomt met hun offline identiteit. 13 procent van de consumenten geeft echter toe dat ze online een ander persona spelen dan ze echt zijn.
Daarnaast toont het onderzoek aan dat sociale media voor 23 procent een medium zijn waarlangs ze makkelijker hun emoties kunnen uiten dan in het echte leven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee