"Gusty": Iedereen praat erover!
Zondag 1 april. Iedereen z'n lolbroek en z'n grapjas aangetrokken? Goed, dan is het nu even lachen geblazen. Schuddebuiken!
Maar graag haak ik even aan bij deze kolder om een tien jaar oud reclamemysterie op te lossen; een soort van flauwe grap zonder clue. En daarvoor heb ik de hulp nodig van de hele Molblog community. Het betreft iets of iemand met de naam Gusty en iedereen schijnt erover te praten behalve ik. Wie weet hier meer van?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEen collega (bedankt Marcel!) wees me afgelopen week op dit raadsel. Zo'n tien jaar geleden verschenen er billboards, voornamelijk op en rond de Nederlandste stations met onderstaande boodschap:
Het billboard vertoont alle kenmerken van een teaser: als het goed is snap je er niets van, maar volgende week hangt op deze zelfde plek waarschijnlijk een nieuwe poster die alles duidelijk maakt.
Maar dat gebeurde dus niet? Op enkele stations zijn de posters pas vorig jaar (na negen jaar dus!) verwijderd. Op een enkel station (Baarn) hangen de posters nog steeds. En toch weet niemand wie of wat Gusty is, want een vervolg aan deze campagne is altijd uitgebleven.
Er zijn natuurlijk forensen die iedere ochtend naar die billboards staan te staren en niet bestand zijn tegen de onwetendheid. Dus zijn er de afgelopen jaren al enkele speurtochten uitgezet, maar zonder resultaat. Op het blog SAAIKOE melden zich al jaren mensen die ook op zoek zijn naar een bevredigend antwoord.
Het meest diepgravende onderzoek dat ik kon vinden heb ik uit de stoffige archieven van internet moeten halen, omdat de website niet meer bestaat. In 2003 heeft de schrijver van het weblog Out Of Body geprobeerd de verhuurder van de billboards te benaderen.
Het bedrijf in kwestie, Mediamax (heet inmiddels Viacom Outdoor, gaat in de toekomst CBS outdoor heten, maar was voor 2003 bekend als TDI), kon echter niets achterhalen over de oorspronkelijke opdrachtgever. Wel wist het bedrijf te melden dat enkele posterlocaties ooit op non-actief zijn gesteld omdat ze te dicht bij het spoor stonden. Dat zou er weleens de reden van kunnen zijn dat de posters zo lang zijn blijven hangen.
Ook via de rechtmatige eigenaar van de gebruikte foto, Tony Stone images, werd de oplossing van het raadsel overigens niet achterhaald. En meer aanknopingspunten zijn er niet.
Dus daarom, na tien lange jaren, hierbij een dringend verzoek aan de hele marketing- en reclamecommunity om deze slepende kwestie tot een climax te brengen. Wie denkt er iets te weten over deze campagne? Er moeten mensen aan gewerkt hebben, dat kan niet anders. Tips kunt u kwijt in de comments.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid