Overslaan en naar de inhoud gaan

FM-pakketten: zes Sky stations en Humor FM

Sky Radio wedt op alle paarden bij de komende verdeling van etherfrequenties voor commerciële radiozenders. Het bedrijf biedt mee op alle…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat leert een rondgang van het ANP langs enkele commerciële radiobedrijven. Een onafhankelijke commissie bekijkt via een vergelijkende toets welke van de aanvragers in aanmerking komen voor de vier 'ongeclausuleerde' pakketten en de vijf 'geclausuleerde', waarin zenders moeten voldoen aan een bepaald profiel.

related partner content for mobile comes here

Sky Radio heeft zowel in de geclausuleerde als ongeclausuleerde pakketten aanvragen ingediend. Het bestaande Sky Radio dingt mee naar een ongeclausuleerd pakket. In het pakket 'nieuws' beschikt Sky over het format 'Sky Nieuws', in de categorie 'klassiek' is er 'Classic FM', in het segment 'Nederlands product' is er 'Sky Europe' en in de categorie 'non-mainstream pop' is 'de Gouwe Ouwe Zender' nieuw leven ingeblazen. In de categorie 'alternative' bedacht het bedrijf 'Sky Wave'. Per bedrijf zijn er maar twee FM-frequenties te vergeven, maar op deze manier dekt Sky Radio zich in. De Sky-zegsman bevestigt dat voor deze formats uitzendvergunningen zijn aangevraagd bij het Commissariaat voor de Media. Hij wil niet zeggen welke van deze Sky-formats daadwerkelijk meedingen naar een uitzendfrequentie.

Een opvallende nieuwkomer bij de aanvragers is oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal, Nico Haasbroek. Zijn 'Humor FM' moet zorgen voor meer grappen in de ether. Haasbroek deed een ludiek bod van 1 euro op het pakket. ‘Maar ik hoop dat de commissie het idee zo origineel vindt dat ik alsnog wordt toegelaten.’ Haasbroek zegt financiers achter zich te hebben die de exploitatiekosten van 2 miljoen euro per jaar willen ophoesten. Ook zegt hij te beschikken hij over voldoende grappige presentatoren, maar namen noemt hij niet.

Radio 538 wedt ook op verschillende paarden. In de ongeclausuleerde categorie vraagt het bedrijf om een frequentie voor Radio 538. In het segment klassiek deponeerde de zender de naam '538 klassiek' bij het Commissariaat voor de Media. In het segment 'alternative' zou het bedrijf in de race zijn voor een R&B-station. Ook in de andere categorieën deponeerde 538 diverse formats, bevestigt directeur Nico Kreuning.
Het internationale radiobedrijf van John de Mol, Talpa, vraagt etherruimte aan voor Noordzee FM en Radio 10 FM. Al eerder werd duidelijk dat tijdschriftenuitgever Sanoma een gooi doet naar een frequentie. Dance-bedrijven ID&T en UDC maakten daar eveneens geen geheim van. Adformatie maakte eerder al melding van het plan van Pierre Karsten (Boomerang en Promodukties) om een ‘volwaardige nieuwszender te beginnen met de nadruk op sport’.

De commissie die beoordeelt of de aanvragers voldoen aan het zenderprofiel, brengt uiterlijk 23 mei advies uit aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in