Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén sterk front vanuit categorie en branding

Wat staat consumenten nu in de weg om je merk te kopen? En hoe blaas je de drempels weg vanuit de kracht van je merk?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Category management
Category management

Over drie jaar zou heel Nederland mijn merk moeten kopen. Klinkt wellicht als een onrealistische toekomstdroom van een marketeer. Maar wanneer je de juiste inzichten hebt is het mogelijk. Begin met de vraag: wat staat consumenten nu in de weg om mijn merk te kopen? En vervolgens: hoe kan ik deze drempels vanuit de unieke kracht van het merk wegnemen?

Drempels inzichtelijk maken

Drempels kunnen zich op verschillende niveaus en in verschillende contexten voordoen. Een greep uit de redenen die verkoop in de weg kunnen staan:

  • Het dagelijks leven: een onduidelijk merkbeeld of het onjuiste mediaplan kan ervoor zorgen dat de consument niet op de juiste momenten (category entry points CEPs) aan jouw merk denkt.
  • Het gebruik van jouw product of dienst: onbekendheid met het portfolio of een mismatch tussen het portfolio en de wensen en behoeften van de consument kan ervoor zorgen dat je niet optimaal in consumentenbehoeften kan voorzien.
  • De aanloop naar de aankoop: wanneer de distributie niet op orde is wordt de consument te weinig of niet met het merk geconfronteerd.
  • Het moment van de aankoop: wanneer het schappenplan niet op orde is, omdat het merk in het verkeerde schap staat of te weinig opvalt in het juiste schap, wordt het niet overwogen en dus niet gekocht.
  • De aankoopbeslissing: wanneer de verpakking of prijs niet op orde is, spreekt het de consument uiteindelijk onvoldoende aan of laat het te veel vraagtekens achter waardoor het merk wel wordt overwogen maar niet wordt gekocht.

Elke drempel vraagt om een andere oplossing. Voor je als merk dus met hagel begint te schieten in de hoop op meer verkoop, raden wij aan om eerst een brede scan te doen om de drempels te achterhalen. Als merk ben je voor de consument namelijk onderdeel van een groter plaatje: de categorie. Daarom is een categorieperspectief ook cruciaal om de drempels te kunnen achterhalen en in context te kunnen plaatsen. Door vanuit een categorieperspectief naar het succes van je merk te kijken, leer je niet alleen hoe succesvol je merk nu is, maar ook waarom het merk succesvol is.

Blaas de drempels weg vanuit de kracht van je merk

Goed, de drempels zijn inzichtelijk. Dan komt het moment om deze vanuit de kracht van je merk omver te blazen. Ook daar komt het categorieperspectief weer om de hoek kijken. Het helpt je namelijk om te bepalen wat de unieke aansluiting tussen jouw merk en de behoefte van de consument is. Wat is de kracht die je verder kunt uitbouwen? We weten dat consumenten meerdere behoeften hebben en dat afhankelijk van de context de behoeften kunnen variëren. Om toch wijs te worden uit voor welke doelgroep je nu het meest relevant bent en of die doelgroep groot genoeg is kan behoeftesegmentatie uitkomst bieden. Niet als eindoplossing, maar als middel om het succes van jouw merk te kunnen verklaren.

Categoriemanagement en branding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en moeten nauw samenwerken om merksucces te kunnen

Ook op zoek naar de juiste inzichten om vanuit een categorieperspectief je merk te laten groeien?
Lees hier meer over onze aanpak

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in