Detailhandel wacht grote veranderingen


De retail gaat flink veranderen de komende tien jaar. Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels neemt 20m, tot 35 procent af. Ook het aantal ondernemers in deze branche daalt fors. De consument richt zich in zijn oriëntatie en koopgedrag steeds meer op online. Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende en verliest het contact met de klant. De veranderende retailstructuur biedt echter ook aanknopingspunten om te excelleren. Maar nog te weinig ondernemers grijpen die kansen.
Zo blijkt uit het onderzoek Retail 2020, uitgevoerd in opdracht van CBW-MITEX en Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet is cruciaal dat ondernemers zelf bereid zijn te veranderen, aldus de onderzoekers. Alleen dan kunnen zij een gezonde toekomst tegemoet zien. De retail moet zich veel meer verdiepen in het veranderende denk- en handelgedrag van de consument. Want voor die laatste is de 'stenen' winkel in 2020 niet meer het vanzelfsprekende kanaal om er zijn aankopen te doen. Combinaties van fysieke en online winkels -die de retailer exploiteert- bieden mogelijkheden.
Het aantal zelfstandig ondernemers zal met 30 procent tot 50 procent afnemen, omdat veel mkbers vanwege hun leeftijd willen stoppen. Opvolgers dienen zich nauwelijks aan. Ook zal een behoorlijk percentage gedwongen moeten stoppen. Gevolg is dat vooral op A-1 locaties de komende jaren het aantal zelfstandig ondernemers dramatisch gaat dalen.
Consument (on)vindbaar
De consument die dankzij (mobiel) internet een heel ander koopgedrag toont, lijkt voor veel ondernemers moeilijk bereikbaar te worden. Tegelijk zijn er ook ondernemers die al volop van de nieuwe mogelijkheden profiteren. Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal. Want de consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn (mobiele) wereld.
Steeds vaker wordt de winkelvoorkeur ook bepaald door online gedeelde ervaringen van willekeurige consumenten. Nu al laat de helft van de Nederlandse consumenten zijn of haar winkelkeuze afhangen van deze reviews. Dit wordt alleen maar meer. Wie in 2020 niet gevonden wordt, doet niet meer mee.
Het aantal bezoekers van winkels neemt mede daardoor drastisch af. Consumenten die wel een winkel bezoeken, zijn straks wel duidelijker bereid om ook klant te worden. Ook daar liggen kansen voor ondernemers.
De site www.retail2020.nl live geeft een beeld van de tien onderzochte trends, de conclusies, de consequenties en kansen voor ondernemers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid