Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel wacht grote veranderingen

De retail gaat flink veranderen de komende tien jaar. Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels neemt 20m,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De retail gaat flink veranderen de komende tien jaar. Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels neemt 20m, tot 35 procent af. Ook het aantal ondernemers in deze branche daalt fors. De consument richt zich in zijn oriëntatie en koopgedrag steeds meer op online. Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende en verliest het contact met de klant. De veranderende retailstructuur biedt echter ook aanknopingspunten om te excelleren. Maar nog te weinig ondernemers grijpen die kansen.

related partner content for mobile comes here

Zo blijkt uit het onderzoek Retail 2020, uitgevoerd in opdracht van CBW-MITEX en Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Het is cruciaal dat ondernemers zelf bereid zijn te veranderen, aldus de onderzoekers. Alleen dan kunnen zij een gezonde toekomst tegemoet zien. De retail moet zich veel meer verdiepen in het veranderende denk- en handelgedrag van de consument. Want voor die laatste is de 'stenen' winkel in 2020 niet meer het vanzelfsprekende kanaal om er zijn aankopen te doen. Combinaties van fysieke en online winkels -die de retailer exploiteert- bieden mogelijkheden.

Het aantal zelfstandig ondernemers zal met 30 procent tot 50 procent afnemen, omdat veel mkbers vanwege hun leeftijd willen stoppen. Opvolgers dienen zich nauwelijks aan. Ook zal een behoorlijk percentage gedwongen moeten stoppen. Gevolg is dat vooral op A-1 locaties de komende jaren het aantal zelfstandig ondernemers dramatisch gaat dalen.

Consument (on)vindbaar

De consument die dankzij (mobiel) internet een heel ander koopgedrag toont, lijkt voor veel ondernemers moeilijk bereikbaar te worden. Tegelijk zijn er ook ondernemers die al volop van de nieuwe mogelijkheden profiteren. Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal. Want de consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn (mobiele) wereld.

Steeds vaker wordt de winkelvoorkeur ook bepaald door online gedeelde ervaringen van willekeurige consumenten. Nu al laat de helft van de Nederlandse consumenten zijn of haar winkelkeuze afhangen van deze reviews. Dit wordt alleen maar meer. Wie in 2020 niet gevonden wordt, doet niet meer mee.
Het aantal bezoekers van winkels neemt mede daardoor drastisch af. Consumenten die wel een winkel bezoeken, zijn straks wel duidelijker bereid om ook klant te worden. Ook daar liggen kansen voor ondernemers.

De site live geeft een beeld van de tien onderzochte trends, de conclusies, de consequenties en kansen voor ondernemers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in