Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond laakt winkeliers die misleiden met 'zogenaamde adviesprijzen'

De organisatie pleit voor een aanscherping van de betreffende wet.
Webshopping
© Foto: 123rf Diana Kadreva
Webshopping
© Foto: 123rf Diana Kadreva

Winkeliers zetten consumenten nog steeds op het verkeerde been bij aanbiedingen, ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. Volgens de Consumentenbond hebben verkopers een sluipweg gevonden via 'zogenaamde adviesprijzen.' En daarmee schermen is volgens de bond 'je reinste onzin. Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten.'

related partner content for mobile comes here

Sinds 1 januari gelden strengere regels voor aanbiedingen. De prijs vlak voor een aanbieding even verhogen en daarna weer verlagen, kan niet meer. Maar dat geldt niet voor adviesprijzen, en volgens de Consumentenbond worden juist die vaak ingezet om het voordeel groter te laten lijken.

Vergeten

De Consumentenbond hield drie maanden lang de prijzen bij van honderd grote webwinkels en twintig drogisterijen en supermarkten. Hoewel er minder nepaanbiedingen zijn, zagen onderzoekers veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. De aanbieders 'vergeten' volgens de bond te melden dat de kortingen gerelateerd zijn aan extreem hoge adviesprijzen, die zij zelf bepalen, en nooit gerekend worden.

Directeur Sandra Molenaar van de bond: 'Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van 400 euro naar 500 euro, en toch adverteren met 50 procent korting. Want als de adviesprijs 1000 euro is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis.' De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in