Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument klaagt over hogere datatarieven

Een grote groep consumenten is ontevreden over de plannen van mobiele providers om de datatarieven te verhogen. En dat terwijl veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De TelecomMonitor brengt -op kwartaalbasis- het telecomgedrag van 10.000 Nederlandse consumenten vanaf 18 jaar in kaart.

related partner content for mobile comes here

Het toenemende dataverkeer zal mobiel internet in de toekomst mogelijk duurder maken. Door de snelle opkomst van onder andere de chat-/sms-applicatie WhatsApp overwegen providers hun tarieven voor dataverkeer aan te passen.

Meer dan de helft van alle mobiele bellers die internetten op hun mobiele telefoon, maakt gebruik van WhatsApp (52 procent). Ruim een kwart van de groep WhatsApp-gebruikers verstuurt maar liefst 10 of meer berichten per dag (27 procent). WhatsApp blijkt met name populair onder vrouwen.

Netneutraliteit
Een ruime meerderheid van de door Motivaction ondervraagde mobiele bellers verwacht minder gebruik te maken van mobiel internet, zodra de tarieven voor applicaties als WhatsApp hoger worden (59 procent). Wat je online doet, mag bovendien niet van invloed zijn op de kosten. Nagenoeg alle bellers zijn deze mening toegedaan en vinden dat het bedrag dat zij betalen voor mobiel internet, alle applicaties en dus ook WhatsApp moet dekken (87 procent).

De discussie rondom deze zogenaamde netneutraliteit is niet ongemerkt voorbijgegaan. Eén op de vijf mobiele bellers (19 procent) is bekend met de inmiddels controversiële term Deep Packet Inspection (DPI). Providers die gebruikmaken van Deep Packet Inspection kunnen exact zien wat consumenten op mobiel internet doen. Het elektronisch dataverkeer tussen zender en ontvanger wordt inhoudelijk geanalyseerd, waardoor men bijvoorbeeld kan zien wanneer iemand WhatsApp gebruikt.

Youtube
Twee van de drie mobiele bellers zijn van mening dat het niemand iets aangaat wat ze op internet doen (67 procent). Nog eens ongeveer 10 procent vindt het bezwaarlijk dat providers deze informatie verzamelen, maar begrijpt wel dat providers zich hiertoe genoodzaakt zien.
Slechts één op de vijf bellers vindt het verzamelen van deze informatie door providers niet of nauwelijks een probleem (21 procent). Wel vindt ongeveer de helft het logisch dat klanten die veel data verbruiken – bijvoorbeeld door veel YouTube-filmpjes te bekijken – ook meer gaan betalen (49 procent). Dit terwijl meer dan tweederde geen idee heeft hoeveel of hoe lang je kunt internetten voor 1GB aan data (72 procent).

Emotioneel
Jeroen Senster, telecomexpert bij Motivaction zegt hierover: ‘Het principe dat de veelgebruiker het meest moet betalen wordt dus wel onderkend, maar consumenten weten niet tot welke groep ze zelf behoren. Je zou dus kunnen stellen dat men de gevolgen niet goed overziet en daardoor geneigd is meer vanuit de emotie te reageren, terwijl een eventuele databeperking of kostenverhoging niet voor iedereen zal gelden.’

Het gegeven dat WhatsApp gratis is, blijkt een zeer belangrijke drijfveer voor het gebruik ervan. Dit blijkt wel uit het feit dat bijna de helft van de mobiele bellers aangeeft weer vaker te gaan sms’en op het moment dat providers kosten gaan berekenen voor mobiele internetdiensten als WhatsApp (47 procent).

De verwachting is dat de opname van netneutraliteit in de Nederlandse telecomwet nog dit jaar in werking zal treden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in