Overslaan en naar de inhoud gaan

Column Jan Bennink: Gekkenwerk

Voor de miljoenen die verder willen kijken dan ‘Red mijn Tienerdochters Horrorvakantie!’ of ‘Help mijn Man is Potloodventer’ heeft…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor de miljoenen die verder willen kijken dan ‘Red mijn Tienerdochters Horrorvakantie!’ of ‘Help mijn Man is Potloodventer’ heeft onze Publieke Omroep voldoende redenen van bestaan.

related partner content for mobile comes here

Pareltjes als Tegenlicht, Labyrint of Dokument over neonatologie zijn niet tokkieproof genoeg om in een commerciële jungle te overleven. Ze zouden sneuvelen op het altaar van het grote geld. Net  als de pieptoetmuziek van Vrije Geluiden en de door de massa gemeden schoonheid van een NTR Podium springsprongdans.

Maar er zijn meer reden om de kanker die commercie heet op afstand te houden. Kassa en Keuringsdienst moeten ongehinderd hun spitwerk naar ondeugdelijke producten kunnen doen en TrosRadar moet Loden Leeuwen uitdelen, zonder te bijten in een hand door wie ze wordt gevoed. En verder mogen onze journaals niet in handen vallen van sjeiks of oligarchen. De invloed van de Oranjes op de NOS is erg genoeg.

In de strijd om te overleven hebben onze omroepbobo’s wel wat rare marketingsprongen gemaakt. Zo moesten Nederland 1 t/m 3 per se worden omgebouwd tot  NPO 1 t/m 3. Dat zou beter positioneren. Iets dat ik zomaar zeer betwijfel. Dat NPO.nl een ton moest kosten is wel bekend. De postduif van wie de URL was, wist blijkbaar precies hoe je semi-ambtenaren met een positioneringswens van hun belastinggeld moet ontdoen. Het ontwikkelen van de vele logo’s in frisse Apple iOS 7-kleuren liep eveneens in de papieren. En dat in tijden van keiharde bezuinigingen op programma’s en vakmensen.

De nieuwe NPO-commercials roepen ook wat vragen op. Zo is het kinderliedje ingezongen door een jongeman wiens gejeremieer klinkt alsof zijn testikels tussen een bankschroef zitten en bevatten de filmpjes uitsluitend beelden die op de commerciële zenders thuishoren. Voetbal, streetdance en iemand die een autoruit inslaat?

Maar het ergerlijkst vind ik, hoe ons televisiebeeld er in het NPO-tijdperk uit gaat zien. Linksboven staat straks BNNVARA of TROSAVRO en rechts staat NPO 1. Elf letters en één cijfer waar je voortaan van voor, van achter, van links of van rechts doorheen moet proberen te kijken om iets van al die NPO-kwaliteit te kunnen zien. Gekkenwerk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in