Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinezen herontdekken Chinese waar

De laatste jaren waren Chinezen tuk op alles wat uit het Westen kwam. Die tijd is voorbij: Chinese merken vinden steeds gretiger aftrek in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is even wennen: toeristen en autochtone Chinezen die zich vlak bij de Verboden Stad verdringen voor een Starbucks-vestiging. Maar het is illustratief voor de veranderingen in China. Zeven jaar geleden is het alweer dat China zich aansloot bij de WTO en mondialisering omarmde. En daarmee westerse bedrijven. Als ze maar uit het Westen kwamen, was het goed. En ze kwamen. Starbucks als een van de eerste, daarna Kentucky Fried Chicken, Tiffany’s, Paul Smith, Moschino, Armani, Louis Vuitton enzovoort. Westerse merken werden gezien als superieur, kwalitatief hoogwaardig en prestigieus.

related partner content for mobile comes here

Maar de hang naar westerse goederen neemt opeens af. Chinezen herwaarderen hun eigen producten en diensten. Een onderzoek van McKinsey onder 800 Chinese tieners wijst uit: 88% vertrouwt Chinese merken, 65 procent buitenlandse merken. Een opvallende trendverschuiving. De redenen? Chinezen zijn niet meer zo zeker van de ‘topkwaliteit’ van buitenlandse merken; ze kijken beter naar de prijs-kwaliteitverhouding. Die valt vaak gunstig uit voor Chinese merken. Ze waarderen eigen merken die in het Westen nog onbekend zijn, zoals Haier (huishoudelijke apparaten), Aigo (electronica), Chery en Geely (auto’s).
bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in