Chinezen herontdekken Chinese waar


Het is even wennen: toeristen en autochtone Chinezen die zich vlak bij de Verboden Stad verdringen voor een Starbucks-vestiging. Maar het is illustratief voor de veranderingen in China. Zeven jaar geleden is het alweer dat China zich aansloot bij de WTO en mondialisering omarmde. En daarmee westerse bedrijven. Als ze maar uit het Westen kwamen, was het goed. En ze kwamen. Starbucks als een van de eerste, daarna Kentucky Fried Chicken, Tiffany’s, Paul Smith, Moschino, Armani, Louis Vuitton enzovoort. Westerse merken werden gezien als superieur, kwalitatief hoogwaardig en prestigieus.
Maar de hang naar westerse goederen neemt opeens af. Chinezen herwaarderen hun eigen producten en diensten. Een onderzoek van McKinsey onder 800 Chinese tieners wijst uit: 88% vertrouwt Chinese merken, 65 procent buitenlandse merken. Een opvallende trendverschuiving. De redenen? Chinezen zijn niet meer zo zeker van de ‘topkwaliteit’ van buitenlandse merken; ze kijken beter naar de prijs-kwaliteitverhouding. Die valt vaak gunstig uit voor Chinese merken. Ze waarderen eigen merken die in het Westen nog onbekend zijn, zoals Haier (huishoudelijke apparaten), Aigo (electronica), Chery en Geely (auto’s).
bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid