Overslaan en naar de inhoud gaan

Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?

Deze maand verschijnt in het Journal of Consumer Research een artikel over de effectiviteit van vergelijkende reclame. De onderzoekers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze maand verschijnt in het een artikel over de effectiviteit van vergelijkende reclame. De onderzoekers hebben zich gericht op de manier waarop de ontvanger een vergelijkende reclameboodschap verwerkt. Daarbij is gebleken dat een positieve vergelijking eerder de gewenste reactie oproept dan een negatieve vergelijking. Het is daarom effectiever de eigen sterke kanten te benadrukken dan enkel de zwakke kanten van de concurrent te tonen.

related partner content for mobile comes here

In de Verenigde Staten wordt vergelijkende reclame veel gebruikt, zowel in de politiek als in het bedrijfsleven, echter wordt dit in Nederland nog vaak als onkies ervaren. Maar ook in Nederland zien we deze vorm van reclame steeds vaker verschijnen, al is het meestal met een knipoog. De die vlak na het aflopen van hun zesjarig contract met Amstel op een tropisch strand de uitspraak 'Zo, nu eerst een Bavaria' laten optekenen, die 'incognito' een hamburger gaat eten bij Burger King en de zwanen van KLM die 'op zoek naar bodemprijzen' kopje-onder gaan in een commercial van EasyJet en ook niet zelf gaan vliegen.

Het onderzoek toont aan dat een positieve vergelijkende boodschap, een uiting die zich richt op de potentiële winsten die de klant kan behalen met het aangeprezen product in plaats van een concurrerend product, de ontvanger aanzet tot nadenken over een mogelijke aanschaf. Een negatieve vergelijkende boodschap daarentegen, zet de ontvanger eerder aan vooral (negatief) te denken over het imago van de concurrent. De daadwerkelijke boodschap, een actie of promotie van het eigen product, wordt vervolgens vaak niet opgepikt. Hierbij blijft nog buiten beschouwing dat de adverteerder zelf imagoschade kan oplopen wanneer een negatief gekleurde vergelijking door de ontvanger als onsymphatiek wordt beoordeeld.

De moraal van dit verhaal: ik ben dus zo slim.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in