Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple's advertentiewijzigingen kostten big tech al 315 miljard dollar

Apple's iOS-gebruikers kunnen sinds april 2021 aangeven dat ze niet gevolgd willen worden voor advertenties.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Apple's besluit om iOS-gebruikers de keuze te geven of zij gevolgd willen worden voor advertentiedoeleinden, kost grote techbedrijven honderden miljarden. iOS-gebruikers geven sinds april 2021 via een opt-in-model aan ze toestemming geven voor ad-tracking. Veruit de meeste iPhone-, iPad- en iPod-gebruikers weigeren dit, waardoor de iOS-software geen advertentiegegevens verstrekt aan appontwikkelaars. Zij kunnen daarom minder gepersonaliseerde advertenties aanbieden en verdienen zo minder. 

related partner content for mobile comes here

Meta, Snap, Twitter en Pinterest

De jaarcijfers met bijbehorende toelichtingen van grote techbedrijven spreken boekdelen. In totaal verloren vier bedrijven in 2021 zeker 315 miljard dollar aan marktwaarde door Apple's keuze om de consument boven appontwikkelaars (tegelijkertijd ook adverteerders) te verkiezen. Dat schrijft Business Insider op basis van de jaarcijfers van Meta (het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, Snap (Snapchat), Twitter en Pinterest.

De aandelen van de vier bedrijven zakten flink na bekendmaking van de jaarcijfers. Meta dook 22 procent omlaag, Snap 18 procent, Twitter 8 procent en Pinterest 11 procent. 

Meta verloor 205 miljard aan marktwaarde

Meta is het hardst getroffen door Apple's iOS-verandering. De marktwaarde van het bedrijf zakte vanaf 26 april tot 3 februari met 205 miljard dollar. En daar houdt het niet op: dit jaar kost de iOS-wijziging Meta naar verwachting nog eens tien miljard dollar. In 2020 waarschuwde (toen nog) Facebook al dat de advertentieinkomsten tot vijftig procent konden dalen.

Snap verloor in het afgelopen jaar 51 miljard dollar aan marktwaarde, Twitter 26 miljard dollar en Pinterest 33 miljard dollar. De directeur van Snap sprak eerder al over een 'frustrerende tegenslag' maar noemt de privacybescherming van consumenten 'heel belangrijk voor de lange termijn gezondheid van het ecosysteem en iets dat wij (Snap, red.) volledig ondersteunen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in