Overslaan en naar de inhoud gaan

Anti-roken-campagne Defacto effectief

Uit een onlangs door Nipo gehouden onderzoek blijkt volgens Defacto (v/h Stivoro) dat de ‘... maar ik rook niet’-jongerencampagne…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne is van de hand van het Rotterdamse bureau BVH en loopt al 3,5 jaar. In het begin was er veel kritiek op de campagne, die te hard werd genoemd. Er werden zelfs kamervragen gesteld en klachten bij de RCC ingediend.

related partner content for mobile comes here

Trudy Prins, Defacto-directeur, verwacht dat de campagne op termijn zal leiden tot een vermindering van het aantal rokende jongeren. ‘Het eerste teken hiervan is dat 61 pct van de jongeren tussen 12 en 16 jaar zegt zeker niet gaan roken.’ De campagne werd biji de afronding ervan op effectiviteit getest als onderdeel van de afspraken met de subsidiegever, het ministerie van VWS.

Met name de tv-commercials zijn enorm aangeslagen bij de jongeren, aldus Defacto. Maar een serie andere mediumtypen werd ook ingeschakeld, inclusief onder meer programmasponsoring bij TMF en evenementen. De filmpjes sloten volgens Defacto prima aan op de belevingswereld van de jongeren. Zo’n 70 pct van de jongeren gaf aan de commercials te kennen en de gemiddelde waardering was hoog, een 7,4. ‘De uitspraak ‘... maar ik rook niet’ is sinds de start van de campagne in maart 1998 duidelijk ingeburgerd en wordt meer geassocieerd met stoer. Verder is het imago van niet-rokers op alle gemeten aspecten positiever dan dat van rokers’, aldus Defacto.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in