Overslaan en naar de inhoud gaan

“Alleen Ajax en Feyenoord zijn merk

De branding bij de eredivisieclubs in het betaalde voetbal staat nog steeds in de kinderschoenen. De meeste clubs denken bij het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert Alexander M. de Bruin (23) die aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam afstudeerde op 'The branding of football clubs'. Hij presenteerde zijn scriptie gisteren op het KNVB-complex in Zeist.

related partner content for mobile comes here

Clubs met een sterke merknaam hebben meer kans om te overleven. ‘Dat is waarom ABN Amro meer sponsorgeld geeft aan Ajax dan Philips aan PSV', stelde sportmarketeer Frank van den Wall Bake op de bijeenkomst. ‘De sterkte van het merk bepaalt de waarde.' Volgens De Bruin zijn slechts drie clubs, waaronder Feyenoord en Ajax, bezig zijn zichzelf sterk te positioneren als merk. Bij de meeste clubs is de identiteit sterk gekoppeld aan de streek van herkomst. NAC is de trots van west-Brabant, PSV van oost-Brabant, Heerenveen van Friesland en FC Twente van de Tukkers. Ajax en Feyenoord hebben een landelijke uitstraling, daarvoor gelden andere criteria bij de branding (Bron: Algemeen Dagblad).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in