“Alleen Ajax en Feyenoord zijn merk


Dat concludeert Alexander M. de Bruin (23) die aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam afstudeerde op 'The branding of football clubs'. Hij presenteerde zijn scriptie gisteren op het KNVB-complex in Zeist.
Clubs met een sterke merknaam hebben meer kans om te overleven. ‘Dat is waarom ABN Amro meer sponsorgeld geeft aan Ajax dan Philips aan PSV', stelde sportmarketeer Frank van den Wall Bake op de bijeenkomst. ‘De sterkte van het merk bepaalt de waarde.' Volgens De Bruin zijn slechts drie clubs, waaronder Feyenoord en Ajax, bezig zijn zichzelf sterk te positioneren als merk. Bij de meeste clubs is de identiteit sterk gekoppeld aan de streek van herkomst. NAC is de trots van west-Brabant, PSV van oost-Brabant, Heerenveen van Friesland en FC Twente van de Tukkers. Ajax en Feyenoord hebben een landelijke uitstraling, daarvoor gelden andere criteria bij de branding (Bron: Algemeen Dagblad).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid