Overslaan en naar de inhoud gaan

Alex Straathof meet cultuur(verandering)

Veel cultuurverandertrajecten mislukken. Dat komt omdat het geheel van denken en doen dat een organisatiecultuur vormt, ingebed in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit stelt Alex Straathof in zijn proefschrift ‘Zoeken naar de kern van cultuurverandering’. Straathof ontwierp een methode om cultuur en cultuurverandering te meten. Op 10 september zal hij hier aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op promoveren.

related partner content for mobile comes here

Wat hoort wel en niet tot de organisatiecultuur? Zijn culturen wel veranderbaar? Hoe lang duurt zo’n verandertraject? En: hoe meet je de cultuur? Om op deze vragen een antwoord te kunnen geven onderzocht Straathof cultuurverandertrajecten bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, de afdeling Concerncommunicatie van de gemeente Rotterdam en Rabobank Nederland Spaarbank.

Hij komt tot de conclusie dat het collectieve denken in organisaties binnen een halfjaar kan veranderen. Dat geldt ook voor de onderlinge verhoudingen, die van belang zijn voor de bestendiging van de cultuur. De meeste energie bij dit soort verandertrajecten moet daarom gestoken worden in het vinden en uitdragen van nieuwe manieren van doen. Willen ingezette veranderingen beklijven, dan moet volgens Straathof de aandacht van het management daar naar uitgaan. Door periodiek te meten wordt duidelijk welke maatregelen genomen moeten worden en wordt het sturen van cultuurverandering een concrete en tastbare opgave.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in