Aanscherpen orderproces levert winst op
Iedere dag maken klanten wel een schakeltje mee van het order- en distributieproces. Achter iedere order die wordt afgehandeld, zit een klant. In het hele orderproces tussen koop en aflevering gebeurt vaak een groot aantal handelingen. En in verbetering of aanscherping van die hele gewone handelingen valt vaak nog veel winst te behalen.
Het gaat niet alleen om punctueel de telefoon aannemen en altijd je afspraken nakomen, maar ook om een goede afstemming met afdelingen als productie en logistiek. De frontoffice kan de klant wel van alles be-loven, zoals de garantie van levering binnen drie dagen, maar bij een piekbelasting vertraagt de productie, en soms zit de container al vol. Dan komt het product dus later binnen bij de klant, en is hij niet tevreden. En zo zijn er nog veel meer triviale voorbeelden te bedenken.
Managers moeten in die orderprocessen duiken, informatie opzuigen, en kijken waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen. Nee, dat oogt niet zo cool en smart als de lancering van een nieuw product of een wervelende campagne, maar er is relatief makkelijk veel winst mee te behalen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid