Overslaan en naar de inhoud gaan

10 jongerentrends voor 2011

Bureau voor jongerencommunicatie YoungWorks doet ook mee in deze lijstjestijd en geeft 10 jongerentrends voor 2011.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bureau voor jongerencommunicatie doet ook mee in deze lijstjestijd en geeft 10 jongerentrends voor 2011.

1. Infobatical
In 2010 leden jongeren aan infobesitas. Inmiddels zijn we uitgeput van al die niet altijd even nuttige informatie, aldus het bureau. Daarom in 2011 een ‘infobatical’. Neem een ‘infobatical’ door even je wifi uit te zetten of te leechblokken. De Leechblok is een eenvoudige uitbreiding voor de browser Firefox waarmee je tijdslurpende websites blokkeert. Kom je toch in de verleiding om de website te bezoeken – of is je muis sterker dan je goede voornemens – dan krijg je de melding dat de site tijdelijk geblokkeerd is.

2. Carrièrekids - prestatiegeneratie
Youngworks zegt: dat terwijl veertigers en vijftigers zich steeds jonger willen voelen, vaders zich kleden als hun 12-jarige zoon en dertigers worstelen met het ‘dertigersdillema’ of last hebben van keuzestress, de huidige generatie jongeren bezig is met een ‘volwassen opmars’. Een groot gedeelte van de jongeren lijkt geboren om te presteren. Ze zijn ambitieus, ondernemend, zelfbewust en willen het liefst beroemd worden. Een toenemend aantal jongeren begint al op jonge leeftijd een serieuze carrière als politicus, blogger of internetondernemer.

3. Clicktivism
Demonstreren is uit, meent Youngworks. Meer dan voorheen gebruiken jongeren internet om in actie te komen tegen maatschappelijke kwesties of gewoon tegen alles wat hen niet aan staat. Niet eens met de verhoging van het collegegeld? Teken de online petitie. UGGs lelijk? Dan word je toch lid van de anti-UGG hyve? Uit je onvrede online op één van de ruim 20 duizend ‘anti’-hyves of gewoon op een blog.

4. Electronic streetart
Deel gratis content via USB-sticks in cement. is een anoniem, offline, peer to peer file-sharing netwerk in de buitenlucht. USB-sticks zijn vast gemetseld in de muur; haal er af wat je leuk vindt en zet er op wat je wilt delen. Dus; sta je even met je laptop te wachten bij de bus, kijk dan vooral om je heen of je een Dead Drop USB-stickje uit de muur ziet steken. Zelf een USB stick plaatsen kan natuurlijk ook. Gespot in New York en diverse grote Europese steden.

5. Cloudsounds
Spotify in 2010 een revolutie ontketende met hun streaming muziekdienst, zet Google in 2011 de aanval in. Google Music maakt hierbij gebruik van hun steeds populairdere Android besturingsysteem en van het zogenaamde cloudcomputing.

6. Media Mash up
Met de komst van What’s App en Ping verdwijnt de ouderwetse sms, zo voorspelt het bureau. Bellen maakt plaats voor Skypen op je smartphone en mailen gaat via je social network. Alle communicatie verloopt in 2011 via (mobiel) internet.

7. Pri-free-cy
In 2011 staan deze onbegrensde mogelijkheden steeds vaker op gespannen voet met de behoefte aan geheimhouding en privacy. Online imago wordt met de enorme groei van social media steeds belangrijker. Elke online actie wordt meer en meer doordacht; de online status anxiety neemt toe. Want wat men online uitvoert heeft invloed op het offline leven. Geen reacties op je film-posting? Niet goed voor de status. Slachtoffer van Facebook-raping? Volgende keer uitloggen op openbare computers zodat mensen niet de kans krijgen om gênante postings op jouw wall te plaatsen. Jongeren gaan in 2011 massaal ‘whitewallen’ – tijdelijk je hele Facebookprofiel deactiveren – om toch nog wat controle te houden over je privacy.

8. Alles in 3D
In 2011 zullen de 3D-tv en 3D-films de weg vinden naar de huis- en tienerkamer. Verschillende fabrikanten hebben laten weten met 3D-mobieltjes te komen in 2011. Het voorlopige hoogtepunt op dit gebied zijn popconcerten in 3D. Japan geeft het voorbeeld met Hatsune Miku, een hologram gebaseerd op een manga.

9. Durftevragen
Het idee dat kennis opgeslagen wordt in het eigen brein wordt steeds meer losgelaten. Alle informatie is(via je smartphone) op ieder moment toegankelijk, dus onthouden is eigenlijk overbodig. Internet als externe harde schijf van het menselijk geheugen. De Twitter-hashtag: is een voorbeeld van deze verandering. De opslagcapaciteit van dit externe collectieve brein is vele malen groter dan van je eigen hersenen. We zien dat jongeren steeds beter zelfstandig gebruik leren maken van deze collectieve kennis. De slimste persoon is niet meer diegene met de grootste triviale kennis, maar diegene met het grootste kennisnetwerk (en internet-skills).

10. Matmania & Trash tv
Het begon met Jersey Shore en Oh Oh Cherso. Vervolgens was Die Antwoord de
hipste festivalhit van 2010. Met de film New Kids; Turbo! zet de trend duidelijk door en ook op de catwalk wordt die omstreden mat steeds vaker gespot. In 2011 gaan jongeren massaal voor de verheerlijking van de aso.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in