Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de zelfrijdende auto van Google de toekomst is

Vanochtend kwam Google met een zoetsappig filmpje vol met getypcaste acteurs die met overgave vertellen over hoe de “Google driverless…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is het eigenlijk?

related partner content for mobile comes here

is een eivormige tweezitter die qua formaat dichtbij een Smart komt. De auto is volledig elektrisch en navigeert volledig op sensors die overal aan de oppervlakte verstopt zitten, 200 meter ver kunnen meten en een 360 graden beeld registreren. De sensors en software herkennen verscheidende objecten, zoals andere auto’s, personen, verkeerslichten en zelfs onvoorspelbare factoren zoals Nederlandse fietsers die levensmoe zijn.

 

En wat doet het?

Je kan het zien als een automatische taxidienst tussen punt A en punt B. Je kan de auto oproepen met je smartphone, en vervolgens je eindbestemming in de auto zelf invoeren. Vervolgens druk je op de knop en je de auto begint te rijden naar je ingevoerde bestemming. Op het scherm onder de voorruit kan je actuele reisinformatie terugvinden zoals de snelheid waarop je rijdt, het weerbericht of de aankomsttijd. Google heeft de focus gelegd op “menselijke interactie” en niet op technische snufjes. Wat Google hiermee bedoeld is mij niet geheel duidelijk, maar de auto ziet er aan de binnenkant vooral erg basic uit en is niet vergelijkbaar met de veel chiquere Tesla Model S.

 

Is het veilig?

Op dit moment mag  er alleen zonder bestuurder worden gereden in vijf staten in Amerika die hiervoor een aantal wetten hebben moeten aanpassen. De algemene voorwaarde is wel dat er altijd een persoon in de auto aanwezig moet zijn die een noodstop zou kunnen maken. Op dit moment rijden er 100 prototypes rond die samen al meer dan één miljoen kilometers hebben gemaakt op de openbare weg. De auto is gelimiteerd op een topsnelheid van 40 kilometer per uur, dus zelfs bij een frontale crash zal de (letsel)schade beperkt blijven. De voorkant van de auto zit vol met alle veiligheidssnufjes zoals een flexibele voorruit die gedesigned is om de impactenergie van een menselijk lichaam te kunnen opvangen. Bovendien is de gehele bumper gemaakt van een speciaal soort schuim dat “voetgangersvriendelijk” is.

 

Wat kost het en waar kan ik er een kopen?

Het eitje wat Google presenteerde is echt bedoeld als taxidienst en niet voor de gewone man, echter ze willen wel binnen nu en vijf jaar een pakket gaan uitbrengen wat externe autofabrikanten zoals Toyota, Nissan en Volkswagen kunnen implementeren in hun wagenpark. En dit is ook gelijk de zwakke plek in het verhaal, want zoals Jeremy Clarkson hierover zei:

“Kijk, wat het probleem van de zelfrijdende auto is, is dat deze techniek uitgevonden is door een briljante man, maar over vijf jaar wordt het ding gekocht door een man en die heet Keith, en Keith wordt op een ochtend wakker en bedenkt dat hij het onderhoud ook wel zelf kan doen. Wat betekent dat jij niet meer kan relaxen in je autonomobile omdat jij daar zit en denkt “ik weet dat er ergens iemand die Keith heet, de Daily star leest en de Eastenders kijkt vanuit de andere richting komt, en dit een verschrikkelijk ongeluk gaat opleveren.

En ik ben hier even bang voor als Jeremy. Het gaat mij zeker een aantal jaren duren voordat ik mijn schijnveiligheid van een stuur durf op te geven. En toch gaan we er niet aan ontkomen. 89% van de ongelukken in het verkeer ontstaan door een menselijke fout en niet door een mechanische, er moeten dan een hoop “Keith’s zijn die aan auto’s gaan sleutelen om deze cijfers weer recht te trekken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in