Overslaan en naar de inhoud gaan

Waar blijft de “health” van mHealth?

Het begrip mHealth gaat inmiddels al een paar jaar mee en meer en meer partijen zien in dat mHealth dé toekomst heeft, zeker in ons land…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ontwikkelaars van mHealth applicaties hebben inmiddels ook al massaal door dat mHealth het helemaal gaat maken de komende jaren. Zo zijn er in de Nederlandse app-stores al zo’n 44.000(!) medische en gezondheidsgerelateerde applicaties te vinden voor mobiel en/of tablet en dit aantal groeit dagelijks. Verwacht wordt dat, volgens een onderzoek van research2guidance, de mHealth markt in 2017 goed is voor zo’n 26 miljard dollar wereldwijd.

related partner content for mobile comes here

Kijken we verder, naar een land naar als Amerika bijvoorbeeld, dan is mHealth al bijna niet meer weg te denken. 20% van de artsen daar heeft wel eens een app voorgesteld aan zijn of haar patiënt. En verwacht wordt dat eind van dit jaar zo’n 1 op de 3 artsen dit zal doen.

Kijkend naar deze cijfers en ontwikkelingen, dan is het opmerkelijk om te zien dat de partijen die business generen via mHealth voor het merendeel partijen zijn die niet direct een link hebben met gezondheidszorg. Sterker nog, op dit moment is meer dan 90% van de partijen die iets doen met mHealth van huizenuit niet een gezondheidszorg gerelateerde organisatie.

De vraag die rijst is dus: waar blijft de echte “health” van mHealth? Het moment zou toch echt nu zijn om in te stappen. Stappen de juiste partijen nu niet in namelijk, dan betwijfel ik toch wel of mHealth zijn beoogde succes waar gaat maken en echt gaat bieden wat het zou moeten bieden.

Maar zover zal het naar mijn mening niet komen, ondanks dat men nu nog naar elkaar aan het kijken is. Ook is men hard aan het nadenken over de juiste prikkels en spelregels, want die zijn ook nog niet helder. Maar ik denk dat dat proces ook versneld zal worden naarmate er meer echte gezondheidspartijen overstag gaan en zich meer gaan richten op mHealth.

Mochten we dat punt bereiken, dan is het ook wel goed om stil te staan bij manieren om business te generen aan de hand van mHealth. Immers, ook in de zorg moet er steeds vaker en beter gekeken worden naar hoe er business gegenereerd kan worden. Overleven vandaag de dag in de zorg valt of staat met hoe er ondernomen wordt, daar is geen twijfel meer over.

Onlangs publiceerde PwC de volgende 6  principes rondom mHealth:

Interoperabiliteit - het vermogen compatibel te zijn met sensoren en andere mobiele en niet-mobiele apparaten om grote hoeveelheden gegevens te delen - zoals het delen van medische dossiers en de gezondheidszorg plannen.

Integratie – wees met mHealth een natuurlijk onderdeel van de bestaande zorgverlener patiënt workflows, zodat  het nieuw gedrag ondersteunt. 

Intelligentie - probleemoplossend vermogen om realtime kwalitatieve antwoorden te geven op basis van gegevens.

Socialisatie - zijnde een vertrouwde community voor mensen om informatie te delen, maar ook ondersteuning, coaching en aanbevelingen te bieden.

Uitkomsten - gedreven zijn door de gezondheidsdoelstellingen en return on investment met de focus op de kosten, toegankelijkheid en kwaliteit.

Engagement - open en ontvankelijk zijn voor patiëntparticipatie. Dit met inbegrip van directe feedback uit meerdere bronnen zodat het gedrag en de prestaties ten volle worden gerealiseerd en begrepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in